J E G Y Z Ő K Ö N Y V
Ügyiratszám: 375-2 / 2011
Ügyintéző: Basics Krisztiánné dr.
Készült: B a r c s o n, Barcs Város Képviselő-testülete 2011. január 10-én Barcs Város Önkormányzata tanácskozó termében 8.40 órakor megtartott rendkívüli üléséről
Jelen voltak: Karvalics Ottó polgármester, Racsek József alpolgármester, Ander István, Fodor Gyula, Halász Istvánné, Henger János, dr. Kis M. János Attila, Szabadi József, Szalai Balázs, Szemere Márta és Vekkeli Józsefné képviselő-testületi tagok
Távol maradt: Szakos Gábor képviselő-testületi tag
Meghívottként
jelen voltak: Balázsné dr. Vástyán Krisztina címzetes főjegyző, Sólyominé H. Katalin irodavezető, Utasi Miklós irodavezető, dr. Lengyeltóti Zsuzsanna irodavezető, Ungvári Zoltán, a Városgazdálkodási Igazgatóság igazgatója, Basics Krisztiánné dr. jegyzőkönyvvezető
Karvalics Ottó polgármester köszöntötte a megjelenteket. Megállapította, hogy az ülés határozatképes, mivel a megválasztott 12 fő képviselő-testületi tagból 11 fő megjelent.
Javasolta a kiküldött napirendi javaslat elfogadását.
1/2011. (I.10.) sz. határozat:
A képviselő-testület – egyhangúlag – az alábbi napirend megtárgyalását fogadta el:
1./ Rövid és hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás támogatására kiírt pályázatok benyújtása
Előadó: Karvalics Ottó polgármester
Napirend megtárgyalása:
1./ Rövid és hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás támogatására kiírt pályázatok benyújtása
Előadó: Karvalics Ottó polgármester
Bizottsági vélemények:
Henger János tanácsnok, bizottsági elnök:
A Városfejlesztési, Környezetvédelmi Bizottság és az Egészségügyi, Szociális Bizottság rendkívüli együttes ülésen megtárgyalta az előterjesztést, mindkét Bizottság javasolta a képviselő-testületnek elfogadását. A Pénzügyi, Gazdasági, Integrációs Bizottság határozatképtelen volt, így döntést nem tudott hozni.
Kérdések:
Ander István képviselő-testületi tag:
- Milyen munkakörök kerülnek betöltésre az intézményeknél, ez hány főt érint?
- Lehetséges-e, hogy valaki a rövid időtartamú programból átkerüljön a hosszabb időtartamú programba?
- Vannak-e szempontok, mivel a szociális rászorultság tág körű fogalom?
- Készül-e környezettanulmány, vagy a munkaügyi szerv véleménye kerül előtérbe annak kapcsán, hogy kik kerülnek a programba?
- Amennyiben valaki nem megfelelő magatartást tanúsít, kikerülhet-e a programból?
Válaszok:
Karvalics Ottó polgármester:
Statisztikailag előnyös a 4 órás foglalkoztatás, bekerültek a gazdálkodó szervezetetek is. El kell döntenünk, kik azok, akik valójában szeretnének dolgozni, és kik azok, akik csak ezt állítják. A 4 órás munkavégzés lehetőséget biztosít azon személyek kiválasztására, akik valóban hajlandóak a munkavégzésre.
Aki a felajánlott munkát nem fogadja el, 1 évre kizárja magát valamennyi szociális támogatásból. Aki valamilyen segélyben részesül, és nem tartja rendben környezetét, úgyszintén 1 évre kizárhatja magát. A költségvetés tárgyalása előtt vagy azzal együtt a szociális rendelet módosítása szükséges, azzal összefüggésben, hogy mindezek ellenőrzésére, a szankciók alkalmazására alkalmas legyen.
A 6 és 8 órás hosszabb időtartam közül a 6 órás foglalkoztatás mellett döntöttünk, mivel 8 órában kevés személyt tudtunk volna foglalkoztatni. A dologi kiadást a munkabér mellé tesszük, így 66 főt tudunk foglalkoztatni hosszabb távon 6 órában.
Az intézményekkel az egyeztetés megtörtént, 4 órában többféleképpen tudják foglalkoztatni a dolgozókat. A gazdálkodó szervezeteknél a 4 órás munka lehetőségével ki tudják választani azon személyeket, akiket hosszabb távon foglalkoztatnak. A munkahelyekre már nem próbaidős, hanem kiválasztatott személyek bekerülése lenne a cél.
Környezettanulmányt nem végzünk, a Munkaügyi Központ felelős a lebonyolításért. Az Önkormányzat a háttérben tud segíteni a programba való bekerülésben.
Amennyiben valaki nem felel meg az elvárásoknak, kikerülhet a programból, és kizárja magát a következő munkavégzésből. Szintén kizárja magát a támogatási rendszerből, amennyiben a felajánlott munkát valaki nem fogadja el.
A következő évtől mindenkinek meg kellene szereznie a 30 napos munkavégzés lehetőségét. A 4 óra lehetőséget ad arra, hogy a rendszerből ne kerüljön ki. Mindezek több odafigyelést igényelnek az intézményvezetők részéről.
Balázsné dr. Vástyán Krisztina címzetes főjegyző:
Rendkívül változatosak a munkakörök, például takarító, portaszolgálat, biztonsági őr, kézbesítő, gyermekfelügyelő, házi gondozó, közterület-fenntartó, stb. Havi munkaidőkeretben szabja meg az intézmény, heti váltásban vagy az adott munkakör működőképessége függvényében.
Vélemények:
Henger János képviselő-testületi tag:
Az intézményvezető felelőssége nagyon jelentős a kiválasztástól a munka folyamán végig. Igazságosan, a lehető legkörültekintőbben kell megoldani. Az alkalmazásánál már van egyfajta felelősség.
A szociális rendelet a februári képviselő-testületi ülésre nem készíthető elő megfelelően. A társasházak esetében szabályozatlan e problémakör, például aki a folyosó részét rendszeresen nem gondozza, megmenekül a szankciótól?
Minél előbb hozzá kell kezdeni a rendeletmódosításhoz, egyértelművé tenni. Ne a kiskaput keressük, hanem a közösségi szabályoknak való megfelelést.
Szemere Márta képviselő-testületi tag:
Számos olyan ember van, aki dolgozna, de nem tud bekerülni a rendszerbe. Nem az intézményvezetők mondhatják meg, hogy kit alkalmazzanak. A javasolt személyek kb. 50%-át nem tudják alkalmazni különböző indokok miatt. Vannak olyan diszkriminatív kizáró okok a rendszerben, melyekkel nem ért egyet. A ténylegesen jó munkaerők esnek ki most a rendszerből.
Javasolta, hogy az Önkormányzat megfelelően kommunikálja a pályázatot. A ténylegesen dolgozni akaró embereknek ez nem a legoptimálisabb lehetőség.
Kérdés:
Henger János képviselő-testületi tag:
Lehetséges-e az első négy hónap lejártát követően a Munkaügyi Kirendeltség vezetőjét felkérni egy tájékoztató nyújtására a programmal kapcsolatban?
Válasz:
Karvalics Ottó polgármester:
A munkaügyi szervnek kötelessége beszámolni nem csak a négy hónap lejártát követően, folyamatos a kapcsolattartás. A rendeletmódosítást meg lehet ennyi idő alatt valósítani, javaslatokat kért a módosításhoz kapcsolódóan.
A közmunkaprogram egy szociális program a szociális problémák megoldására. Értelmezhető az emberek megkérdezéseként arról, hogy akarnak-e dolgozni. A 4 órában foglalkoztatott kb. 4000.- Ft-tal fog többet keresni a szociális segélynél. Egy reális kiválasztódást fog adni, a helyes véleményalkotásra egy lehetőséget. Következtetés vonható le arra vonatkozóan, hogy mennyi a városban a valós munkavállaló, illetve aki valójában nem akar dolgozni. A 3 hónapos kivárás eddig is volt. Óraszámban a 8 órás munkahelyeknél veszítettünk.
A szociális területen kötelező változtatásokat is meg tudjuk oldani a februári ülésre, amelyhez kérte a képviselők segítségét. Amivel túlságosan hosszú ideig foglalkozunk, vagy pénzügyi vagy erkölcsi veszteséget jelent.
A képviselő-testület – egyhangúlag – a következő határozatot hozta:
2/2011. (I.10.) sz. határozat:
1. Barcs Város Önkormányzatának Képviselő-testülete elrendelte a rövid és hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás támogatására kiírt pályázatok benyújtását a mellékelt összefoglaló táblázat szerint.
Felelős: Karvalics Ottó polgármester
Határidő: azonnal
2. Barcs Város Önkormányzatának Képviselő-testülete elrendelte a rövid és hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás támogatására beadásra kerülő pályázatok önerejének betervezését az önkormányzat 2011. és 2012. évi intézményi költségvetésébe, az alábbi táblázat szerinti megbontásban, és felhatalmazta az érintett intézményvezetőket a pályázat benyújtására és végrehajtására, valamint a megvalósítás során keletkező szerződések és dokumentumok aláírására:
Felelős: Karvalics Ottó polgármester, érintett intézményvezetők
Határidő: azonnal és értelem szerint
Karvalics Ottó polgármester megköszönte a megjelenést, a képviselő-testület rendkívüli ülését 9.05 órakor bezárta.
K.m.f.
Balázsné dr. Vástyán Krisztina Karvalics Ottó
címzetes főjegyző polgármester
Ander István Szalai Balázs
jegyzőkönyv-hitelesítő jegyzőkönyv-hitelesítő