Itt vagy: Önkormányzat Előterjesztések 2011. szeptember 15. 03. napirend: A Barcsi Nevelési és Oktatási Intézmények Pedagógiai Programjának, Szervezeti és Működési Szabályzatának, Minőségirányítási Programjának módosításáról
Barcsi Nevelési és Oktatási Intézmények
Igazgatójától
7570 Barcs, Tavasz u. 3.
………..számú napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
A Barcsi Nevelési és Oktatási Intézmények Pedagógiai Programjának, Szervezeti és Működési Szabályzatának, Minőségirányítási Programjának módosításáról
Készült: Barcs Város Képviselő-testülete
2011. szeptember 15-i ülésére
Tisztelt Képviselő-testület!
Barcs Város Képviselő-testülete 163/2011.(VII.28.) sz. határozatában döntött a Barcsi Bölcsőde, Óvoda, Általános, Szakképző Iskola, Gimnázium, Kollégium, Alapfokú Művészetoktatási Intézmény, Egységes Pedagógiai Szakszolgálat (a továbbiakban BNI) átszervezéséről. A BNI Városi Óvodák 1. számú Tagóvodáját, mint a Városi Óvodák Intézményegység telephelyét 2011. augusztus 1.- i hatállyal megszüntette, ennek megfelelően a BNI Városi Óvodák barcsi telephelyei férőhelyszámát 375-ről 350- re, módosította, elrendelte a BNI Széchényi Ferenc Gimnázium, Szakképző Iskola és Kollégium intézményegység 2011. augusztus 1-től két külön intézményegységgé történő szétválasztását.
A Képviselő-testület fenti döntéseivel összhangban elrendelte az átszervezést követően a BNI alap dokumentumainak - nevelési/pedagógiai program, SZMSZ, IMIP, egyéb belső szabályzatok, szabályozók – felülvizsgálatát, módosítását, valamint annak Barcs Város Képviselő-testülete és a társulás Képviselő-testületei elé jóváhagyásra történő beterjesztését.
Ezen dokumentumok módosításának jóváhagyása ugyanis a Közoktatásról szóló, többször módosított 1993. évi LXXIX. törvény (a továbbiakban Kotv.) 102. § (2) bekezdés f) pontja szerint a Képviselő-testület hatáskörébe tartozik.
A jelzett alapdokumentumok felülvizsgálatát, módosítását elvégeztük.
A Pedagógia Program módosítását a fentieken túl az is indokolja, hogy változott az alapfokú művészetoktatás követelményrendszere és tantervi programja, és emiatt a BNI Vikár Béla Alapfokú Művészetoktatási Intézmény Helyi tantervét át kellett dolgozni.
A Szervezeti és Működési Szabályzat, valamint a Minőségirányítási Program módosítását a Pedagógia Program 2011. júliusi módosítása is indokolja. Ekkor a TÁMOP 3.3.2.-08/2.-2008-0034. kódszámú, „Esélyteremtés a Barcsi Nevelési és Oktatási Intézményekben”című pályázat céljaihoz, az esélyegyenlőség elveihez, elvárásaihoz kellett igazítani a BNI Pedagógiai Programját, melyeket át kellett vezetni e két alapdokumentumon is.
A Pedagógia Programmal, a Szervezeti és Működési Szabályzattal és a Minőségirányítási Programmal kapcsolatos egyeztetést a közoktatásról szóló, többször módosított 1993. évi LXXIX. törvény 44. § (1) bekezdése, 40. § (1) és (11) bekezdései alapján intézményegységenként lefolytattuk, a pedagógia program módosításával kapcsolatban az Országos szakértői névjegyzékben szereplő szakértő - Turi Katalin - véleményét beszereztük, mely az előterjesztés 1. számú mellékletét képezi.
Fenti dokumentumok módosítását a véleményezésre jogosult szervezetek a 2011. augusztusi nevelő-testületi értekezleten, illetve egyeztető megbeszéléseken elfogadták. E dokumentumokat terjedelmi okok miatt nem küldjük meg, az egyeztetés lefolytatásáról szóló jegyzőkönyvekkel együtt megtekinthetők a Polgármesteri Hivatal Önkormányzati és Intézményfelügyeleti Irodáján.
Kérem a Tisztelt Képviselő-testületet, hogy a Barcsi Nevelési és Oktatási Intézmények Pedagógiai Programjának, Szervezeti és Működési Szabályzatának, Minőségirányítási Programjának módosításáról, a határozati javaslatban megfogalmazottak szerint döntsön.
Barcs, 2011. szeptember 1.
Kincsei János
Határozati javaslat:
Felelős: Karvalics Ottó polgármester a határozat közléséért
Kincsei János igazgató a végrehajtásért
Határidő: azonnal, illetve értelem szerint
A határozati javaslatot törvényességi szempontból felülvizsgáltam.
Barcs, 2011. szeptember 1.
Balázsné Dr. Vástyán Krisztina
címzetes főjegyző
Melléklet
Szakértői vélemény a Barcsi Nevelési és Oktatási Intézmények Pedagógiai Programjának módosításáról
Barcs Város Képviselő-testülete 163/2011.(VII.28.) sz. határozatában döntött a Barcsi Bölcsőde, Óvoda, Általános, Szakképző Iskola, Gimnázium, Kollégium, Alapfokú Művészetoktatási Intézmény, Egységes Pedagógiai Szakszolgálat (a továbbiakban BNI) átszervezéséről. Az átszervezés a jogszabályi feltételekkel megvalósult, ennek nyomán szükségessé vált az intézmény stratégiai dokumentumainak, így a Pedagógiai Programnak a módosítása. Jelen szakértői vélemény a módosított program törvényi megfelelését vizsgálja.
A hatályos közoktatási törvény a többcélú intézmények Pedagógiai Programjairól úgy rendelkezik, hogy „A többcélú intézményben egy szervezeti és működési szabályzatot, pedagógiai programot, házirendet, intézményi minőségirányítási programot, az általános művelődési központban egy pedagógiai-művelődési programot kell készíteni.” (33.§ (7.) Emellett a törvény azt is előírja, hogy „A közös igazgatású közoktatási intézményben a pedagógiai program alapján, az általános művelődési központban a pedagógiai-művelődési program alapján a különböző tevékenységet folytató intézményegységek egymással együttműködnek, tevékenységüket összehangolják.”. (33.§8(9 Mindezt arra figyelemmel kell tennie, hogy ugyanakkor a közös igazgatású közoktatási intézményben, mint amilyen a barcsi BNI is, az egyes intézményegységek szakmailag és szervezetileg önállóak (33. § (4.)
A fentiekből az következik, hogy valamennyi intézményegység szakmai munkájában figyelemmel kell lenni az intézmény egységes és közös céljaira, valamint az egyes intézményegységek működésének sajátosságaira is.
Felépítésében tehát a közös igazgatású közoktatási intézmények Pedagógiai Programja úgy tud megfelelni e kettős elvárásnak, ha a program tartalmazza azokat a közös alapelveket, célokat, feladatokat, amelyek minden szervezeti egységében ugyanazok, majd a nevelési program és a helyi tantervek részletezik intézményegységenként a szükséges tartalmakat.
A fenntartói átszervezés nem érintette a Pedagógiai Program közös céljait, feladatait, így azok módosítására nem volt szükség.
A módosítás az alábbi intézményegységeket és területeket érintette:
Intézményegység |
Módosítás indoka |
Tartalmi elemek |
BNI Városi Óvodák |
A barcsi telephelyek férőhelyszámát 375-ről 350- re módosította a fenntartó A TÁMOP 3.3.2. Esélyteremtő pályázat |
Az óvodai fejlesztési program esélyteremtés lehetőségei, területei;a gyermekvédelemmel összefüggő tevékenységek; Korszerű óvodapedagógiai módszerek; Óvoda és iskola közötti átmenet feladatai |
Széchényi Ferenc Gimnázium Szakképző Iskola és Kollégium |
Külön intézményegységgé vált |
A gimnáziumi képzésre és a kollégiumi nevelésre vonatkozó nevelési program, a gimnáziumi oktatásra vonatkozó helyi tanterv |
Ipari és Kereskedelmi Szakképző Iskola |
Külön intézményegységgé vált |
A szakképzésre vonatkozó nevelési program és helyi tanterv |
Vikár Béla Alapfokú Művészetoktatási Intézmény |
A 3/2011. (I. 26.) NEFMI rendelet módosítása |
A nevelési program és a helyi tanterv módosítása a rendelet előírásainak és fogalomhasználatának megfelelően |
Valamennyi intézményegység |
TÁMOP 3.1.4. |
A projekt előírásainak megfelelő tartalom |
4.1. Óvoda
A programba átvezetésre került a férőhelyekre vonatkozó fenntartói döntés, valamint módosult az óvodai fejlesztési program. A bekerült tartalmi elemek megfelelnek az óvodai nevelés országos irányelvei szellemiségének, a korszerű óvodai módszerek alkalmazásának. A módosítások szakmailag indokoltak voltak, tartalmilag jól illeszkednek az óvoda programjába.
4.2. Vikár Béla Alapfokú Művészetoktatási Intézmény
A módosítás a jogszabályváltozással összhangban tartalmazza a tanszakok megváltozott elnevezését, az óratervet, a követelményrendszert, a vizsgaleírásokat mindhárom tagozaton.
A módosítás elsősorban a helyi tantervre vonatkozott, beépültek a tanszakokra és a képzési formákra vonatkozó tartalmak a jogszabályi előírásoknak megfelelően.
4.3. Széchényi Ferenc Gimnázium és Kollégium
Az intézményegység eddig is külön helyi tanterv szerint végezte a tevékenységét. Itt módosításra csak a TÁMOP pályázat előírásai szerint volt szükség, a többi módosítást mindenütt átvezették. A gimnáziumi oktatásra és a kollégiumi nevelésre vonatkozóan a mostani program jól tükrözi azt a sokszínű képzést, amelyet az intézményegység folytat, megfelelő részletezésűek, ugyanakkor mértéktartóan tömörek a nevelési feladatokra vonatkozó fejezetek is. Mind a nevelési program, mind a helyi tanterv megfelelőképpen szabályozza a feladatellátást.
Javasolom a programban a dátumok felülvizsgálatát és összhangjának megteremtését (a borítón, valamint a legitimációs záradékban szereplőkét egyaránt).
4.4. Ipari és Kereskedelmi Szakképző Iskola
Az intézményegység a nevelési programot írta újra, immár csak a szakképzésre vonatkozó feladatokkal. A törvény előírásait tartalmazza, azok kifejtése megfelel mind a jogszabályi feltételeknek, mind pedig azoknak a pályázati előírásoknak, amelyek tevékenységét érintették.
A nevelési programon kívül a helyi tantervben és a szakmai programban is szükséges átvezetni az esetleges módosításokat, az önálló intézményegységgé válás következményeit.
A program nevelési fejezetei összhangban vannak a közös elvekkel, célokkal és feladatokkal.
Javasolom a programból a konkrét nevek kivételét (természetesen ez nem vonatkozik az iskolatörténetet bemutató fejezetre), hiszen ezek a hatályosságon belül változhatnak (2. old.) Szükséges a program jogszabály szerinti legitimációjáról említést tenni. Itt is javasolom a dátumokat összhangban hozni a többi intézményegységével és a fenntartói határozattal.
Összefoglalva
A Barcsi Bölcsőde, Óvoda, Általános, Szakképző Iskola, Gimnázium, Kollégium, Alapfokú Művészetoktatási Intézmény, Egységes Pedagógiai Szakszolgálat a Pedagógiai Programját a megváltozott szervezeti felépítésnek megfelelően módosította. A programban így teljesül az a jogszabályi feltétel, mely szerint az egyes ellátott feladatoknak világosan el kell különülnie, és a rájuk vonatkozó szabályozóknak meg kell jelennie.
A módosított program alkalmas arra, hogy a többcélú intézmény szervezze és végezze mindennapi nevelő oktató tevékenységét.
Javaslatom: Tekintettel arra, hogy a többcélú intézményben egy pedagógiai programot kell készíteni, ezért ennek egy egységes legitimációja kell, hogy legyen amellett, hogy természetesen az egyes nevelési közösségek, testületek véleményezik a csak rájuk vonatkozó programokat. A pedagógiai programot a szervezeti s működési szabályzatban foglalt testület jogosult elfogadni, ez a többcélú intézményekben többnyire a szak alkalmazotti értekezlet. Javasolom tehát az érvényes SZMSZ-ben foglaltakkal összhangba hozni a legitimációt, és ennek megfelelően kell a zárófejezetben rendelkezni erről.
Mindezeket figyelembe véve a barcsi BNI módosított Pedagógiai Programját fenntartói jóváhagyásra javasolom.
Pécs, 2011. szeptember 5.
Turi Katalin
Közoktatási szakértő
Szakértői vélemény a Barcsi Nevelési és Oktatási Intézmények Pedagógiai Programjának módosításáról
Barcs Város Képviselő-testülete 163/2011.(VII.28.) sz. határozatában döntött a Barcsi Bölcsőde, Óvoda, Általános, Szakképző Iskola, Gimnázium, Kollégium, Alapfokú Művészetoktatási Intézmény, Egységes Pedagógiai Szakszolgálat (a továbbiakban BNI) átszervezéséről. Az átszervezés a jogszabályi feltételekkel megvalósult, ennek nyomán szükségessé vált az intézmény stratégiai dokumentumainak, így a Pedagógiai Programnak a módosítása. Jelen szakértői vélemény a módosított program törvényi megfelelését vizsgálja.
A hatályos közoktatási törvény a többcélú intézmények Pedagógiai Programjairól úgy rendelkezik, hogy „A többcélú intézményben egy szervezeti és működési szabályzatot, pedagógiai programot, házirendet, intézményi minőségirányítási programot, az általános művelődési központban egy pedagógiai-művelődési programot kell készíteni.” (33.§ (7.) Emellett a törvény azt is előírja, hogy „A közös igazgatású közoktatási intézményben a pedagógiai program alapján, az általános művelődési központban a pedagógiai-művelődési program alapján a különböző tevékenységet folytató intézményegységek egymással együttműködnek, tevékenységüket összehangolják.”. (33.§8(9 Mindezt arra figyelemmel kell tennie, hogy ugyanakkor a közös igazgatású közoktatási intézményben, mint amilyen a barcsi BNI is, az egyes intézményegységek szakmailag és szervezetileg önállóak (33. § (4.)
A fentiekből az következik, hogy valamennyi intézményegység szakmai munkájában figyelemmel kell lenni az intézmény egységes és közös céljaira, valamint az egyes intézményegységek működésének sajátosságaira is.
Felépítésében tehát a közös igazgatású közoktatási intézmények Pedagógiai Programja úgy tud megfelelni e kettős elvárásnak, ha a program tartalmazza azokat a közös alapelveket, célokat, feladatokat, amelyek minden szervezeti egységében ugyanazok, majd a nevelési program és a helyi tantervek részletezik intézményegységenként a szükséges tartalmakat.
A fenntartói átszervezés nem érintette a Pedagógiai Program közös céljait, feladatait, így azok módosítására nem volt szükség.
A módosítás az alábbi intézményegységeket és területeket érintette:
Intézményegység |
Módosítás indoka |
Tartalmi elemek |
BNI Városi Óvodák |
A barcsi telephelyek férőhelyszámát 375-ről 350- re módosította a fenntartó A TÁMOP 3.3.2. Esélyteremtő pályázat |
Az óvodai fejlesztési program esélyteremtés lehetőségei, területei;a gyermekvédelemmel összefüggő tevékenységek; Korszerű óvodapedagógiai módszerek; Óvoda és iskola közötti átmenet feladatai |
Széchényi Ferenc Gimnázium Szakképző Iskola és Kollégium |
Külön intézményegységgé vált |
A gimnáziumi képzésre és a kollégiumi nevelésre vonatkozó nevelési program, a gimnáziumi oktatásra vonatkozó helyi tanterv |
Ipari és Kereskedelmi Szakképző Iskola |
Külön intézményegységgé vált |
A szakképzésre vonatkozó nevelési program és helyi tanterv |
Vikár Béla Alapfokú Művészetoktatási Intézmény |
A 3/2011. (I. 26.) NEFMI rendelet módosítása |
A nevelési program és a helyi tanterv módosítása a rendelet előírásainak és fogalomhasználatának megfelelően |
Valamennyi intézményegység |
TÁMOP 3.1.4. |
A projekt előírásainak megfelelő tartalom |
4.1. Óvoda
A programba átvezetésre került a férőhelyekre vonatkozó fenntartói döntés, valamint módosult az óvodai fejlesztési program. A bekerült tartalmi elemek megfelelnek az óvodai nevelés országos irányelvei szellemiségének, a korszerű óvodai módszerek alkalmazásának. A módosítások szakmailag indokoltak voltak, tartalmilag jól illeszkednek az óvoda programjába.
4.2. Vikár Béla Alapfokú Művészetoktatási Intézmény
A módosítás a jogszabályváltozással összhangban tartalmazza a tanszakok megváltozott elnevezését, az óratervet, a követelményrendszert, a vizsgaleírásokat mindhárom tagozaton.
A módosítás elsősorban a helyi tantervre vonatkozott, beépültek a tanszakokra és a képzési formákra vonatkozó tartalmak a jogszabályi előírásoknak megfelelően.
4.3. Széchényi Ferenc Gimnázium és Kollégium
Az intézményegység eddig is külön helyi tanterv szerint végezte a tevékenységét. Itt módosításra csak a TÁMOP pályázat előírásai szerint volt szükség, a többi módosítást mindenütt átvezették. A gimnáziumi oktatásra és a kollégiumi nevelésre vonatkozóan a mostani program jól tükrözi azt a sokszínű képzést, amelyet az intézményegység folytat, megfelelő részletezésűek, ugyanakkor mértéktartóan tömörek a nevelési feladatokra vonatkozó fejezetek is. Mind a nevelési program, mind a helyi tanterv megfelelőképpen szabályozza a feladatellátást.
Javasolom a programban a dátumok felülvizsgálatát és összhangjának megteremtését (a borítón, valamint a legitimációs záradékban szereplőkét egyaránt).
4.4. Ipari és Kereskedelmi Szakképző Iskola
Az intézményegység a nevelési programot írta újra, immár csak a szakképzésre vonatkozó feladatokkal. A törvény előírásait tartalmazza, azok kifejtése megfelel mind a jogszabályi feltételeknek, mind pedig azoknak a pályázati előírásoknak, amelyek tevékenységét érintették.
A nevelési programon kívül a helyi tantervben és a szakmai programban is szükséges átvezetni az esetleges módosításokat, az önálló intézményegységgé válás következményeit.
A program nevelési fejezetei összhangban vannak a közös elvekkel, célokkal és feladatokkal.
Javasolom a programból a konkrét nevek kivételét (természetesen ez nem vonatkozik az iskolatörténetet bemutató fejezetre), hiszen ezek a hatályosságon belül változhatnak (2. old.) Szükséges a program jogszabály szerinti legitimációjáról említést tenni. Itt is javasolom a dátumokat összhangban hozni a többi intézményegységével és a fenntartói határozattal.
Összefoglalva
A Barcsi Bölcsőde, Óvoda, Általános, Szakképző Iskola, Gimnázium, Kollégium, Alapfokú Művészetoktatási Intézmény, Egységes Pedagógiai Szakszolgálat a Pedagógiai Programját a megváltozott szervezeti felépítésnek megfelelően módosította. A programban így teljesül az a jogszabályi feltétel, mely szerint az egyes ellátott feladatoknak világosan el kell különülnie, és a rájuk vonatkozó szabályozóknak meg kell jelennie.
A módosított program alkalmas arra, hogy a többcélú intézmény szervezze és végezze mindennapi nevelő oktató tevékenységét.
Javaslatom: Tekintettel arra, hogy a többcélú intézményben egy pedagógiai programot kell készíteni, ezért ennek egy egységes legitimációja kell, hogy legyen amellett, hogy természetesen az egyes nevelési közösségek, testületek véleményezik a csak rájuk vonatkozó programokat. A pedagógiai programot a szervezeti s működési szabályzatban foglalt testület jogosult elfogadni, ez a többcélú intézményekben többnyire a szak alkalmazotti értekezlet. Javasolom tehát az érvényes SZMSZ-ben foglaltakkal összhangba hozni a legitimációt, és ennek megfelelően kell a zárófejezetben rendelkezni erről.
Mindezeket figyelembe véve a barcsi BNI módosított Pedagógiai Programját fenntartói jóváhagyásra javasolom.
Pécs, 2011. szeptember 5.
Turi Katalin
Közoktatási szakértő
Szakértői vélemény a Barcsi Nevelési és Oktatási Intézmények Pedagógiai Programjának módosításáról
Barcs Város Képviselő-testülete 163/2011.(VII.28.) sz. határozatában döntött a Barcsi Bölcsőde, Óvoda, Általános, Szakképző Iskola, Gimnázium, Kollégium, Alapfokú Művészetoktatási Intézmény, Egységes Pedagógiai Szakszolgálat (a továbbiakban BNI) átszervezéséről. Az átszervezés a jogszabályi feltételekkel megvalósult, ennek nyomán szükségessé vált az intézmény stratégiai dokumentumainak, így a Pedagógiai Programnak a módosítása. Jelen szakértői vélemény a módosított program törvényi megfelelését vizsgálja.
A hatályos közoktatási törvény a többcélú intézmények Pedagógiai Programjairól úgy rendelkezik, hogy „A többcélú intézményben egy szervezeti és működési szabályzatot, pedagógiai programot, házirendet, intézményi minőségirányítási programot, az általános művelődési központban egy pedagógiai-művelődési programot kell készíteni.” (33.§ (7.) Emellett a törvény azt is előírja, hogy „A közös igazgatású közoktatási intézményben a pedagógiai program alapján, az általános művelődési központban a pedagógiai-művelődési program alapján a különböző tevékenységet folytató intézményegységek egymással együttműködnek, tevékenységüket összehangolják.”. (33.§8(9 Mindezt arra figyelemmel kell tennie, hogy ugyanakkor a közös igazgatású közoktatási intézményben, mint amilyen a barcsi BNI is, az egyes intézményegységek szakmailag és szervezetileg önállóak (33. § (4.)
A fentiekből az következik, hogy valamennyi intézményegység szakmai munkájában figyelemmel kell lenni az intézmény egységes és közös céljaira, valamint az egyes intézményegységek működésének sajátosságaira is.
Felépítésében tehát a közös igazgatású közoktatási intézmények Pedagógiai Programja úgy tud megfelelni e kettős elvárásnak, ha a program tartalmazza azokat a közös alapelveket, célokat, feladatokat, amelyek minden szervezeti egységében ugyanazok, majd a nevelési program és a helyi tantervek részletezik intézményegységenként a szükséges tartalmakat.
A fenntartói átszervezés nem érintette a Pedagógiai Program közös céljait, feladatait, így azok módosítására nem volt szükség.
A módosítás az alábbi intézményegységeket és területeket érintette:
Intézményegység |
Módosítás indoka |
Tartalmi elemek |
BNI Városi Óvodák |
A barcsi telephelyek férőhelyszámát 375-ről 350- re módosította a fenntartó A TÁMOP 3.3.2. Esélyteremtő pályázat |
Az óvodai fejlesztési program esélyteremtés lehetőségei, területei;a gyermekvédelemmel összefüggő tevékenységek; Korszerű óvodapedagógiai módszerek; Óvoda és iskola közötti átmenet feladatai |
Széchényi Ferenc Gimnázium Szakképző Iskola és Kollégium |
Külön intézményegységgé vált |
A gimnáziumi képzésre és a kollégiumi nevelésre vonatkozó nevelési program, a gimnáziumi oktatásra vonatkozó helyi tanterv |
Ipari és Kereskedelmi Szakképző Iskola |
Külön intézményegységgé vált |
A szakképzésre vonatkozó nevelési program és helyi tanterv |
Vikár Béla Alapfokú Művészetoktatási Intézmény |
A 3/2011. (I. 26.) NEFMI rendelet módosítása |
A nevelési program és a helyi tanterv módosítása a rendelet előírásainak és fogalomhasználatának megfelelően |
Valamennyi intézményegység |
TÁMOP 3.1.4. |
A projekt előírásainak megfelelő tartalom |
4.1. Óvoda
A programba átvezetésre került a férőhelyekre vonatkozó fenntartói döntés, valamint módosult az óvodai fejlesztési program. A bekerült tartalmi elemek megfelelnek az óvodai nevelés országos irányelvei szellemiségének, a korszerű óvodai módszerek alkalmazásának. A módosítások szakmailag indokoltak voltak, tartalmilag jól illeszkednek az óvoda programjába.
4.2. Vikár Béla Alapfokú Művészetoktatási Intézmény
A módosítás a jogszabályváltozással összhangban tartalmazza a tanszakok megváltozott elnevezését, az óratervet, a követelményrendszert, a vizsgaleírásokat mindhárom tagozaton.
A módosítás elsősorban a helyi tantervre vonatkozott, beépültek a tanszakokra és a képzési formákra vonatkozó tartalmak a jogszabályi előírásoknak megfelelően.
4.3. Széchényi Ferenc Gimnázium és Kollégium
Az intézményegység eddig is külön helyi tanterv szerint végezte a tevékenységét. Itt módosításra csak a TÁMOP pályázat előírásai szerint volt szükség, a többi módosítást mindenütt átvezették. A gimnáziumi oktatásra és a kollégiumi nevelésre vonatkozóan a mostani program jól tükrözi azt a sokszínű képzést, amelyet az intézményegység folytat, megfelelő részletezésűek, ugyanakkor mértéktartóan tömörek a nevelési feladatokra vonatkozó fejezetek is. Mind a nevelési program, mind a helyi tanterv megfelelőképpen szabályozza a feladatellátást.
Javasolom a programban a dátumok felülvizsgálatát és összhangjának megteremtését (a borítón, valamint a legitimációs záradékban szereplőkét egyaránt).
4.4. Ipari és Kereskedelmi Szakképző Iskola
Az intézményegység a nevelési programot írta újra, immár csak a szakképzésre vonatkozó feladatokkal. A törvény előírásait tartalmazza, azok kifejtése megfelel mind a jogszabályi feltételeknek, mind pedig azoknak a pályázati előírásoknak, amelyek tevékenységét érintették.
A nevelési programon kívül a helyi tantervben és a szakmai programban is szükséges átvezetni az esetleges módosításokat, az önálló intézményegységgé válás következményeit.
A program nevelési fejezetei összhangban vannak a közös elvekkel, célokkal és feladatokkal.
Javasolom a programból a konkrét nevek kivételét (természetesen ez nem vonatkozik az iskolatörténetet bemutató fejezetre), hiszen ezek a hatályosságon belül változhatnak (2. old.) Szükséges a program jogszabály szerinti legitimációjáról említést tenni. Itt is javasolom a dátumokat összhangban hozni a többi intézményegységével és a fenntartói határozattal.
Összefoglalva
A Barcsi Bölcsőde, Óvoda, Általános, Szakképző Iskola, Gimnázium, Kollégium, Alapfokú Művészetoktatási Intézmény, Egységes Pedagógiai Szakszolgálat a Pedagógiai Programját a megváltozott szervezeti felépítésnek megfelelően módosította. A programban így teljesül az a jogszabályi feltétel, mely szerint az egyes ellátott feladatoknak világosan el kell különülnie, és a rájuk vonatkozó szabályozóknak meg kell jelennie.
A módosított program alkalmas arra, hogy a többcélú intézmény szervezze és végezze mindennapi nevelő oktató tevékenységét.
Javaslatom: Tekintettel arra, hogy a többcélú intézményben egy pedagógiai programot kell készíteni, ezért ennek egy egységes legitimációja kell, hogy legyen amellett, hogy természetesen az egyes nevelési közösségek, testületek véleményezik a csak rájuk vonatkozó programokat. A pedagógiai programot a szervezeti s működési szabályzatban foglalt testület jogosult elfogadni, ez a többcélú intézményekben többnyire a szak alkalmazotti értekezlet. Javasolom tehát az érvényes SZMSZ-ben foglaltakkal összhangba hozni a legitimációt, és ennek megfelelően kell a zárófejezetben rendelkezni erről.
Mindezeket figyelembe véve a barcsi BNI módosított Pedagógiai Programját fenntartói jóváhagyásra javasolom.
Pécs, 2011. szeptember 5.
Turi Katalin
Közoktatási szakértő
KIEGÉSZÍTŐ
3. sz. napirendi pont
A Barcsi Nevelési és Oktatási Intézmények Pedagógiai Programjának, Szervezeti és Működési Szabályzatának, Minőségirányítási Programjának módosítása című előterjesztéshez a bizottsági ülés véleményére, javaslatára figyelemmel
Bizottság megnevezése |
Javaslat témája |
Szavazás eredménye |
Előterjesztő álláspontja |
Oktatási, Művelődési, Sport Bizottság |
A Bizottság javasolta a BNI igazgatójának, mint előterjesztőnek, hogy a Pedagógiai programban a közoktatási szakértő szakvéleményében leírt hibák a dátumokra és a legitim záradékokra vonatkozóan kerüljenek a testületi ülésig kijavításra, valamint ugyanezen időpontig történjen meg a Pedagógiai Program módosításának a BNI alkalmazotti közössége által történő elfogadása, mivel az a bizottsági ülésig intézményegységenként történt meg. |
egyhangúlag |
Elfogadja |