Barcs Város Önkormányzata
Városgazdálkodási Igazgatóság
Igazgatójától
7570 Barcs, Széchenyi u. 48.
Tel.: 82/463-143
 
 
………… sz. napirendi pont
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
ELŐTERJESZTÉS
 
Beszámoló Barcs Város ÖnkormányzataVárosgazdálkodási Igazgatósága
Lakásgazdálkodási tevékenységéről
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Készült: Barcs Város Képviselő-testülete
2011. július 28-i ülésére
 
 
 
 
Tisztelt Képviselő-Testület!
 
A Testület által elfogadott 2011 évi munkatervben  a 2011 júliusi 28-i testületi ülés napirendjébe vették fel a lakásgazdálkodási tevékenységről szóló beszámolót. Tevékenységünket az alábbiakban foglaltam össze:
 
A Városgazdálkodási Igazgatóság a lakásgazdálkodással kapcsolatos feladatokat az Önkormányzat rendelkezésére álló lakások és helyiségek bérletéről szóló 7/2004. (II. 27.) számú rendelete (továbbiakban: lakásrendelet) 49. § -a alapján végzi.
 
Jelenleg a 221 bérlakásból 200 van kiutalva, 21 üres.
Az üresek közül :
| 
 - Darányi u 24 
 | 
 1 
 | 
 bontása indokolt lenne 
 | 
| 
 1 
 | 
 költségesen felújítható 
 | 
| 
 - Belcsa u. 17 
 | 
 4 
 | 
 bontása indokolt lenne 
 | 
| 
 - Bajcsy-Zs. u. 2 
 | 
 1 
 | 
 költségesen felújítható 
 | 
| 
 - Bajcsy-Zs. u. 27 
 | 
 3 
 | 
 közmű hiányzik 
 | 
| 
 - Köztársaság u. 1 
 | 
 1 
 | 
 gázóra, villanyóra hiányzik 
 | 
| 
 - Klapka u. 28 
 | 
 2 
 | 
 villanyóra hiányzik, költségesen felújítható 
 | 
| 
 - Nagyhíd  u.1 
 | 
 1 
 | 
 villanyóra hiányzik 
 | 
| 
 - Hősök tere 2 
 | 
 2 
 | 
 gázóra hiányzik, 
 | 
| 
 1 
 | 
 költségesen felújítható 
 | 
| 
 - egyéb 
 | 
 5 
 | 
 kisebb   felújítás, tisztasági festés után kiadható 
 | 
 
A lakások nyilvántartását a 2010 évi ellenőrzés napra kész állapotban találta. Az ellenőrzés során ellenőrizték iratanyagokat, melyek tartalmazták a bérleti szerződést, a beköltözéskor felvett leltárt, és a közüzemi átjelentő lapot, az értesítéseket, az ügyféllel történő levelezések iktatásra kerültek. A lakók adatainak aktuális helyzetéről az általunk vezetett számítógépes nyilvántartása alapján pontos és gyors tájékoztatást tudtunk adni.
Az ellenőrzés javaslata alapján a szerződésmintát módosítottuk és 2010. október 1-jétől az újonnan megkötött bérleti szerződéseket ezek alapján kötöttük.
 
A lakások és helyiségek bérletére, valamint az elidegenítésükre vonatkozó egyes szabályokról szóló 1993. évi LXXVIII. törvény (Lakástörvény) 20. § alapján a jogcím nélküli lakáshasználó nem lakbért, hanem lakáshasználati díjat köteles fizetni. Ennek alkalmazási módját Barcs Város Önkormányzata Képviselő-Testülete 7/2004. (II.27.) rendelete  - az önkormányzat rendelkezése alatt álló lakások és helyiségek bérletéről – 6.§-a tartalmazza.
 
A lakáshasználati díj használata egy példán bemutatva az alábbi plusz terheket rója a lakóra és a VgIg-ra - ami nagy valószínűséggel behajthatatlan tartozássá minősül.
 
 
| 
   
 | 
 emelkedés csak lakbér kiszámlázásával 
 | 
 emelkedés lakáshasználati díj alkalmazásával 
 | 
 különbség 
 | 
| 
 Peresítéskori hátralék   2007.08.31: 
 | 
 332 374    Ft 
 | 
 332 374    Ft 
 | 
 0 Ft 
 | 
| 
 Díjtartozás   2011.06.30.: 
 | 
 1 378 414 Ft 
 | 
 3 702 442 Ft 
 | 
 2 324 028 Ft 
 | 
| 
 Ügyvédi díj (5%): 
 | 
 68 921 Ft 
 | 
 185 122 Ft 
 | 
 116 201 Ft 
 | 
| 
 Fizetési meghagyása ( 3 %): 
 | 
 41 352 Ft 
 | 
 111 073 Ft 
 | 
 69 721 Ft 
 | 
| 
 Végrehajtási lap   kibocsájtás (1%): 
 | 
 13 784 Ft 
 | 
 37 024 Ft 
 | 
 23 240 Ft 
 | 
| 
 Végrehajtási díj   értéktőlfügg. (6-12 %): 
 | 
 124 057 Ft 
 | 
 333 220 Ft 
 | 
 209 163 Ft 
 | 
| 
 VgIg költségei 
 | 
 248 115 Ft  
 | 
 666 440 Ft  
 | 
 418 325 Ft  
 | 
| 
 Késedelmi kamat: 
 | 
 131 977 Ft 
 | 
 265 449 Ft 
 | 
 133 472 Ft 
 | 
| 
 Lakó tartozásállománya   2011.06.30. 
 | 
 1 758    506 Ft  
 | 
 4 634    331 Ft  
 | 
 2 875    825 Ft  
 | 
Ezért javasoljuk a rendelet módosítás során a lakáshasználati díjra vonatkozó rész felülvizsgálatát.
A nem rendeltetésszerű használat megakadályozása érdekében „Lakáshasználat ellenőrző nyomtatvány” mintát dolgoztuk ki és alkalmazásba vettük, a lakásban együtt-élők családjogi, vagyoni, és egyéb kapcsolatainak ellenőrzésére nincs jogkörünk.
Az ellenőrzésekbe közcélú foglalkoztatottat vontunk be, az önkormányzat illetékes ügyintézője 1-2 alkalommal volt jelen.
 
A lakbérek nemfizetése, a lakások, közös helyiségek nem rendeltetésszerű használata, illetve rongálása esetén a lakástörvény 24.§ (1) bekezdése alapján haladéktalanul kezdeményezzük a bérleti szerződés írásban történő felmondását és peresítünk.
 
A közös költség megállapításához önköltségszámítást végeztünk. A 88 lakás esetében annak számlázásához először a tulajdonosok által elfogadott SZMSZ-re van szükségünk, Ezt elkészíttettünk, de a társtulajdonosok nem írták alá ezért bírósági úton kell elfogadtatnunk.
 
Az ellenőrzés javaslatai között szerepelt tűzvédelmi gyakorlat végrehajtása a 88 lakásos társasházban. Felvettük a kapcsolatot a Tűzoltósággal. Mivel a Tűzoltóság tűzvédelmi gyakorlatait 1 évre előre tervezni és jelenteni kell, ezért ún. „helyismeretszerző gyakorlatot” fognak végrehajtani.
 
Régebben a kezelésünkben levő önkormányzati bérlakások fenntartása az úgynevezett front munkákra a kisebb és sürgős javításokra korlátozódott. A lakások magas hibaelhárítási, javítási költsége évről évre folyamatosan nő. Rendszeresen visszatérő feladatok: Klapka u. 28-30, Bajcsy-Zs u. 2 szippantása, Bajcsy 23,27, 31 valamint a Hősök tere, Széchenyi 10, Arany J. 20 visszás szennyvízágak miatti dugulások, 88 lakásnál lépcsőházi világítások (égőket és lámpákat rendszeresen ellopják, kapcsolókat összetörik, zárakat tönkre teszik) a Klapka 28-30, Széchenyi u.10 a nagyobb esők alkalmával beáznak. A 88 lakásnál a tornyok cserepei nagyobb szél esetén rendszeresen kimozdulnak, aminek a javítása költséges, mert csak daru bérlésével javítható. Ezen feladatokat a karbantartó a részleg megszűnése után helyi vállalkozóktól rendeljük meg. A javításokat viszont hosszabb határidővel végzik el a vállalkozók előre tervezett munkái miatt.
Belcsapuszta 17-ben a három lakott lakás állapota is rendkívül veszélyes, kiürítésük és elbontásuk indokolt.
A lakások állapotát és felújításuk költségeit – mivel azokat kiköltségeltük és jelentős anyagi forrásokat igényel ami saját költségvetésből nem tudjuk megoldani - jeleztük az Önkormányzat felé. Jelenleg azon lakásoknál ahol a lakbéreket rendesen fizetik minden javítást elvégzünk, a hátralékosoknál csak a legszükségesebbeket.
A lakbért nem fizetők közműtartozásokat is felhalmoznak. A  DRV 2010 novembere óta többször jelezte, hogy tulajdonosnak fog számlázni (a tartozások mértékéről nem kaptunk tájékoztatást személyiségi jogokra való hivatkozással, csak a tartozók neveit adták meg. Több leolvasást végeztünk az óraállások pontosítása érdekében, elértük, hogy a DRV is pontos - általunk leolvasott - óraállásokat rendelte az almérőkhöz. A nem fizetők fogyasztásának főmérőre való terhelése ügyében azonban nem jutottunk előbbre - azt a szolgáltató törvényi alapon elutasítja - ezért várhatóan a következő számlázási időszakra már a főmérőkre terhelik a felmondott szerződések fogyasztását.
 
A felmondott vízszerződések az alábbi megoszlást mutatják:
| 
   
 | 
 lakott 
 | 
 leadott lakás 
 | 
| 
 88 lakásos tömb 
 | 
   
 | 
   
 | 
| 
 bérlakás 
 | 
 27 
 | 
 5 
 | 
| 
 19 lakás Kft 
 | 
 3 
 | 
   
 | 
| 
 Felmondásra értesítést kaptunk (még nem felmondott) 
 | 
 12 
 | 
 1 
 | 
| 
 egyéb bérlakások 
 | 
 17 
 | 
 3 
 | 
| 
 egyéb saját tulajdon VgIg főmérőn 
 | 
 3 
 | 
   
 | 
 
 
Az EON (gáz, áram) tájékoztatás nélkül a legkisebb hátralék esetén is ( 16.000 Ft) leszereli a mérőórát és megszünteti a szolgáltatást. A leszerelt gáz és villanyórák újra visszakötése költséges, csak terveztetés után végrehajtható. Azok visszaszerelése tervezéssel együtt 100 000-150 000 Ft többlet költséget von maga után és időben 4-6 hónapot vesz igénybe.
 
A szolgáltató által leszerelt mérőórák megoszlása:
| 
   
 | 
 Üres lakások 
 | 
 Lakott lakás 
 | 
| 
 Villany   óra nincs 
 | 
 10 
 | 
 7 
 | 
| 
 Gázóra   nincs 
 | 
 6 
 | 
 5 
 | 
| 
 Festés   mázolás szükséges 
 | 
 18 
 | 
   
 | 
| 
 Felújítandó   ( nyílászárók, burkolatok) 
 | 
 15 
 | 
   
 | 
A leszerelt villanyórák helyére az utóbbi időben az Eon kártyás órákat szerel vissza.
 
A lakásokat sokan elhagyják felújítás nélkül. A következő kiutalás előtt azt fel kell újítanunk vagy az új lakóval megegyeznünk a felújítás költségeinek megosztásáról. Ezeket a költségeket a követelésünkhöz írjuk, de ezek behajtása kétséges.
Az önkormányzati bérlakások külsőfelújítását, karbantartó jellegű festését, tetőjavításait már nem lehet tovább halogatni, 2012-től tervezni kell vagy az Önkormányzat vagy  intézményünk költségvetésében, mert annak elhalasztása komoly állagromlást idézhet elő.
 
A három éve elkezdett peresítések, az állandó utánajárás következtében az intézmény fennállása óta 2010 évben először csökkent az év során a tartozásállomány. A kilakoltatási moratórium hírére valamint néhány hátralékos szerződésének megújítása után a lakók fizetési hajlandósága ismét csökkent.
2011-ben a Képviselő-testület több felmondott és peresítés alatt lévő lakást újra kiutalt a lakóknak, ezzel ezen esetekben újra kell kezdenünk a peres eljárást, a bérlőkben pedig azt tudatosítja, hogy nem kell változtatni a fizetési morálon - a tartozásállomány nőtt.
 
| 
 Megnevezés 
 | 
 2008. év 
 | 
 2009. év 
 | 
 2010. év 
 | 
 2011. 06.30. 
 | 
| 
 (eFt) 
 | 
| 
 Nyító hátralék év elején 
 | 
 25 934 
 | 
 31 354 
 | 
 34 384 
 | 
 29 901 
 | 
| 
 Lakbér előírás 
 | 
 35 398 
 | 
 33 899 
 | 
 33 785 
 | 
 17 366 
 | 
| 
 Lakbér bevétel 
 | 
 29 978 
 | 
 30 461 
 | 
 35 625 
 | 
 15 381 
 | 
| 
 Törlés (nem behajtható) 
 | 
 0 
 | 
 408 
 | 
 2643 
 | 
 0 
 | 
| 
 Lakbértartozás év/félév végén 
 | 
 31 354 
 | 
 34 384 
 | 
 29 901 
 | 
 31 886 
 | 
| 
 Éves változás 
 | 
 5 420 
 | 
 3 030 
 | 
 -4 483 
 | 
 1 985 
 | 
 
 
A lakásbérleti szerződések felmondását, a lakbértartozások bírósági behajtását, végrehajtói érvényesítést folyamatosan végezzük.
 
| 
 219 lakásból 2011.06.30.-i állapot 
 | 
   
 | 
   
 | 
 Lakásszám (db) 
 | 
| 
 nincs tartozása 
 | 
   
 | 
   
 | 
 78 
 | 
| 
 Bérlői tartozás 
 | 
   
 | 
   
 | 
 120 
 | 
| 
 ebből: - letiltás 
 | 
   
 | 
   
 | 
 3 
 | 
| 
 - kilakoltatásra   ítélet(végrehajtási  szakasz) 
 | 
   
 | 
 22 / 9 lejárt 
 | 
| 
 - lakbér   peresítés 
 | 
   
 | 
   
 | 
 12 
 | 
| 
 -   lakásbérlet felmondva 
 | 
   
 | 
   
 | 
 58 
 | 
| 
 -   lakásbérleti szerződés lejárt 
 | 
   
 | 
   
 | 
 12 
 | 
| 
 - kilakoltatásra   előleg megfizetve 
 | 
   
 | 
   
 | 
 5 
 | 
| 
   
 | 
   
 | 
   
 | 
   
 | 
| 
 üres lakás 
 | 
   
 | 
   
 | 
 21 
 | 
| 
   
 | 
   
 | 
   
 | 
   
 | 
| 
 kiköltözött, tartozik 
 | 
   
 | 
   
 | 
 33 
 | 
| 
 ebből:-letiltás 
 | 
   
 | 
   
 | 
 7 
 | 
| 
 - nem   behajtható 
 | 
   
 | 
   
 | 
 1 
 | 
| 
 -   folyamatban levő per 
 | 
   
 | 
   
 | 
 26 
 | 
| 
 - tartozás   ingatlanra terhelve 
 | 
   
 | 
   
 | 
 3 
 | 
  | 
  | 
  | 
  | 
  | 
  | 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
A lakók 64%-a bír valamilyen háralékkal, melyek összege 16 Ft és 1 367 098 Ft között van. A tartozások megoszlását az alábbi táblázat mutatja.
| 
   
 | 
 bérlakásban lakók 
 | 
 kiköltözöttek 
 | 
| 
 lakás 
 | 
 tartozásállomány 
 | 
 lakás 
 | 
 tartozásállomány 
 | 
| 
 túlfizetése van 
 | 
 19 
 | 
 - 113 195 Ft 
 | 
 - 
 | 
 - 
 | 
| 
 nincs tartozása / kifizette 
 | 
 59 
 | 
 0 Ft 
 | 
 4 
 | 
 - 
 | 
| 
 100    000 Ft alatti tartozás 
 | 
 78 
 | 
 2 776 448 Ft 
 | 
 8 
 | 
 468 367 Ft 
 | 
| 
 100-300 eFt közötti tartozás 
 | 
 26 
 | 
 4 391 739 Ft 
 | 
 8 
 | 
 1 805 106 Ft 
 | 
| 
 300 eFt feletti tartozás 
 | 
 16 
 | 
 11 881 650 Ft 
 | 
 18 
 | 
 10 676 435 Ft 
 | 
| 
  összes tartozás 06.30. 
 | 
   
 | 
 18 936 642 Ft 
 | 
   
 | 
 12 949 908 Ft 
 | 
| 
 lakbértartozás   mindösszesen 
 | 
 31 886 550Ft 
 | 
 
2007-től a fizetési felszólításokon túl a tartozókat kényszerhelyzetbe hozzuk és nemfizetés esetén a lakásbérleti szerződéseket felmondjuk, majd bírósági úton kezdeményezzük a lakás kiürítését. A Bírósági döntéssel kezünkben, a végrehajtói díj megfizetésével kezdeményezhetjük a végrehajtónál a lakás kiüríttetését.
A tömeges kilakoltatás elkerülése és a befizetések növelése érdekében lehetőséget biztosítunk a tartozás részletekben való fizetésére is. Ha a lakó vállalja a havi rendszeres törlesztést, akkor a bírói ítéletet addig nem adjuk végrehajtásra amíg lakó vállalását tartja.
 
| 
 Nyilatkozat száma 
 | 
 Vállalását betartotta 
 | 
 Vállalását részlegesen   betartotta 
 | 
| 
 45 
 | 
 11 
 | 
 34 
 | 
 
Továbbra is előnyben részesítjük köz-foglalkoztatásban azokat a hátralékosokat, akik vállalják a tartozás csökkentését. Így a programok idején rendszeresen 5 – 15 fő fizeti tartozását.
 
Összegezve:
-         A lakásgazdálkodás rendkívül szerteágazó feladatot ad a Városgazdálkodási Igazgatóságnak, amit igyekszünk gyorsan és gyakorlatiasan elvégezni, mivel minden lakónak a saját lakása a legfontosabb.
-         A bérlakások jelenlegi kiutalási módja a lakók fizetési hajlandóságát nem javítja. A kilakoltatások megkezdésével (véleményem szerint 4-5 hangadó) a fizetési fegyelem növelhető.
-         A befizetések hiányában csak a hibaelhárító javításokra jut pénz, az állagmegóvásra már nem, azt a következő költségvetésbe tervezni kell.
-         A lakásrendelet előírásait betartva a nemfizetők hátralékai és a Városgazdálkodási Igazgatóság által kifizetendő költségek is növekednek, a behajtás bizonytalan.
-         Ma a rendesen fizető lakók nincsenek előnyösebb helyzetben mint a nemfizetők.
-         Az Közmű-szolgáltatók a mérőórák leszerelésével, főmérőre való terheléssel próbálják az adósságnövekedést megállítani. Így becsülni sem lehet a rejtett tartozásállomány nagyságát.
 
 
Kérem a tisztelt Képviselő-testületet, hogy a Városgazdálkodási Igazgatóság lakásgazdálkodási tevékenységéről szóló beszámolót fogadja el.
 
 
Barcs, 2011.07.12.
 
…………...………………
Ungvári Zoltán
Igazgató
 
 
Határozati javaslat:
 
Barcs Város Képviselő-testülete Barcs Város Önkormányzata Városgazdálkodási Igazgatósága lakásgazdálkodási tevékenységéről készített beszámolóját elfogadja.
 
Felelős:           Karvalics Ottó polgármester a határozat közléséért
 
Határidő:        értelem szerint
 
 
A határozati javaslatot törvényességi szempontból felülvizsgáltam.
 
Barcs, 2011.07.12.
 
 Balázsné dr. Vástyán Krisztina
címzetes főjegyző
 
 
 
M Ó D O S Í T Á S 
 
 
 
 
Barcs Város Képviselő-testülete 2011. július 28-i ülésének 2. számú, 
 „Beszámoló a Barcs Városi Önkormányzat Városgazdálkodási Igazgatósága lakásgazdálkodási tevékenységéről” című napirendi pontjához
 
 
Az előterjesztés 1. oldalán a bérlakások száma tévesen került feltüntetésre. Helyesen:
 
Jelenleg a 220 bérlakásból 198 van kiutalva, 22 üres. 
 
 
 
 
Barcs, 2011. július 22.
 
 
Ungvári Zoltán s.k.
Igazgató