Itt vagy: Önkormányzat Előterjesztések 2011. július 28. 02. Beszámoló Barcs Város Önkormányzata Városgazdálkodási Igazgatósága Lakásgazdálkodási tevékenységéről
Barcs Város Önkormányzata
Városgazdálkodási Igazgatóság
Igazgatójától
7570 Barcs, Széchenyi u. 48.
Tel.: 82/463-143
………… sz. napirendi pont
ELŐTERJESZTÉS
Beszámoló Barcs Város ÖnkormányzataVárosgazdálkodási Igazgatósága
Lakásgazdálkodási tevékenységéről
Készült: Barcs Város Képviselő-testülete
2011. július 28-i ülésére
Tisztelt Képviselő-Testület!
A Testület által elfogadott 2011 évi munkatervben a 2011 júliusi 28-i testületi ülés napirendjébe vették fel a lakásgazdálkodási tevékenységről szóló beszámolót. Tevékenységünket az alábbiakban foglaltam össze:
A Városgazdálkodási Igazgatóság a lakásgazdálkodással kapcsolatos feladatokat az Önkormányzat rendelkezésére álló lakások és helyiségek bérletéről szóló 7/2004. (II. 27.) számú rendelete (továbbiakban: lakásrendelet) 49. § -a alapján végzi.
Jelenleg a 221 bérlakásból 200 van kiutalva, 21 üres.
Az üresek közül :
- Darányi u 24 |
1 |
bontása indokolt lenne |
1 |
költségesen felújítható |
|
- Belcsa u. 17 |
4 |
bontása indokolt lenne |
- Bajcsy-Zs. u. 2 |
1 |
költségesen felújítható |
- Bajcsy-Zs. u. 27 |
3 |
közmű hiányzik |
- Köztársaság u. 1 |
1 |
gázóra, villanyóra hiányzik |
- Klapka u. 28 |
2 |
villanyóra hiányzik, költségesen felújítható |
- Nagyhíd u.1 |
1 |
villanyóra hiányzik |
- Hősök tere 2 |
2 |
gázóra hiányzik, |
1 |
költségesen felújítható |
|
- egyéb |
5 |
kisebb felújítás, tisztasági festés után kiadható |
A lakások nyilvántartását a 2010 évi ellenőrzés napra kész állapotban találta. Az ellenőrzés során ellenőrizték iratanyagokat, melyek tartalmazták a bérleti szerződést, a beköltözéskor felvett leltárt, és a közüzemi átjelentő lapot, az értesítéseket, az ügyféllel történő levelezések iktatásra kerültek. A lakók adatainak aktuális helyzetéről az általunk vezetett számítógépes nyilvántartása alapján pontos és gyors tájékoztatást tudtunk adni.
Az ellenőrzés javaslata alapján a szerződésmintát módosítottuk és 2010. október 1-jétől az újonnan megkötött bérleti szerződéseket ezek alapján kötöttük.
A lakások és helyiségek bérletére, valamint az elidegenítésükre vonatkozó egyes szabályokról szóló 1993. évi LXXVIII. törvény (Lakástörvény) 20. § alapján a jogcím nélküli lakáshasználó nem lakbért, hanem lakáshasználati díjat köteles fizetni. Ennek alkalmazási módját Barcs Város Önkormányzata Képviselő-Testülete 7/2004. (II.27.) rendelete - az önkormányzat rendelkezése alatt álló lakások és helyiségek bérletéről – 6.§-a tartalmazza.
A lakáshasználati díj használata egy példán bemutatva az alábbi plusz terheket rója a lakóra és a VgIg-ra - ami nagy valószínűséggel behajthatatlan tartozássá minősül.
|
emelkedés csak lakbér kiszámlázásával |
emelkedés lakáshasználati díj alkalmazásával |
különbség |
Peresítéskori hátralék 2007.08.31: |
332 374 Ft |
332 374 Ft |
0 Ft |
Díjtartozás 2011.06.30.: |
1 378 414 Ft |
3 702 442 Ft |
2 324 028 Ft |
Ügyvédi díj (5%): |
68 921 Ft |
185 122 Ft |
116 201 Ft |
Fizetési meghagyása ( 3 %): |
41 352 Ft |
111 073 Ft |
69 721 Ft |
Végrehajtási lap kibocsájtás (1%): |
13 784 Ft |
37 024 Ft |
23 240 Ft |
Végrehajtási díj értéktőlfügg. (6-12 %): |
124 057 Ft |
333 220 Ft |
209 163 Ft |
VgIg költségei |
248 115 Ft |
666 440 Ft |
418 325 Ft |
Késedelmi kamat: |
131 977 Ft |
265 449 Ft |
133 472 Ft |
Lakó tartozásállománya 2011.06.30. |
1 758 506 Ft |
4 634 331 Ft |
2 875 825 Ft |
Ezért javasoljuk a rendelet módosítás során a lakáshasználati díjra vonatkozó rész felülvizsgálatát.
A nem rendeltetésszerű használat megakadályozása érdekében „Lakáshasználat ellenőrző nyomtatvány” mintát dolgoztuk ki és alkalmazásba vettük, a lakásban együtt-élők családjogi, vagyoni, és egyéb kapcsolatainak ellenőrzésére nincs jogkörünk.
Az ellenőrzésekbe közcélú foglalkoztatottat vontunk be, az önkormányzat illetékes ügyintézője 1-2 alkalommal volt jelen.
A lakbérek nemfizetése, a lakások, közös helyiségek nem rendeltetésszerű használata, illetve rongálása esetén a lakástörvény 24.§ (1) bekezdése alapján haladéktalanul kezdeményezzük a bérleti szerződés írásban történő felmondását és peresítünk.
A közös költség megállapításához önköltségszámítást végeztünk. A 88 lakás esetében annak számlázásához először a tulajdonosok által elfogadott SZMSZ-re van szükségünk, Ezt elkészíttettünk, de a társtulajdonosok nem írták alá ezért bírósági úton kell elfogadtatnunk.
Az ellenőrzés javaslatai között szerepelt tűzvédelmi gyakorlat végrehajtása a 88 lakásos társasházban. Felvettük a kapcsolatot a Tűzoltósággal. Mivel a Tűzoltóság tűzvédelmi gyakorlatait 1 évre előre tervezni és jelenteni kell, ezért ún. „helyismeretszerző gyakorlatot” fognak végrehajtani.
Régebben a kezelésünkben levő önkormányzati bérlakások fenntartása az úgynevezett front munkákra a kisebb és sürgős javításokra korlátozódott. A lakások magas hibaelhárítási, javítási költsége évről évre folyamatosan nő. Rendszeresen visszatérő feladatok: Klapka u. 28-30, Bajcsy-Zs u. 2 szippantása, Bajcsy 23,27, 31 valamint a Hősök tere, Széchenyi 10, Arany J. 20 visszás szennyvízágak miatti dugulások, 88 lakásnál lépcsőházi világítások (égőket és lámpákat rendszeresen ellopják, kapcsolókat összetörik, zárakat tönkre teszik) a Klapka 28-30, Széchenyi u.10 a nagyobb esők alkalmával beáznak. A 88 lakásnál a tornyok cserepei nagyobb szél esetén rendszeresen kimozdulnak, aminek a javítása költséges, mert csak daru bérlésével javítható. Ezen feladatokat a karbantartó a részleg megszűnése után helyi vállalkozóktól rendeljük meg. A javításokat viszont hosszabb határidővel végzik el a vállalkozók előre tervezett munkái miatt.
Belcsapuszta 17-ben a három lakott lakás állapota is rendkívül veszélyes, kiürítésük és elbontásuk indokolt.
A lakások állapotát és felújításuk költségeit – mivel azokat kiköltségeltük és jelentős anyagi forrásokat igényel ami saját költségvetésből nem tudjuk megoldani - jeleztük az Önkormányzat felé. Jelenleg azon lakásoknál ahol a lakbéreket rendesen fizetik minden javítást elvégzünk, a hátralékosoknál csak a legszükségesebbeket.
A lakbért nem fizetők közműtartozásokat is felhalmoznak. A DRV 2010 novembere óta többször jelezte, hogy tulajdonosnak fog számlázni (a tartozások mértékéről nem kaptunk tájékoztatást személyiségi jogokra való hivatkozással, csak a tartozók neveit adták meg. Több leolvasást végeztünk az óraállások pontosítása érdekében, elértük, hogy a DRV is pontos - általunk leolvasott - óraállásokat rendelte az almérőkhöz. A nem fizetők fogyasztásának főmérőre való terhelése ügyében azonban nem jutottunk előbbre - azt a szolgáltató törvényi alapon elutasítja - ezért várhatóan a következő számlázási időszakra már a főmérőkre terhelik a felmondott szerződések fogyasztását.
A felmondott vízszerződések az alábbi megoszlást mutatják:
|
lakott |
leadott lakás |
88 lakásos tömb |
|
|
bérlakás |
27 |
5 |
19 lakás Kft |
3 |
|
Felmondásra értesítést kaptunk (még nem felmondott) |
12 |
1 |
egyéb bérlakások |
17 |
3 |
egyéb saját tulajdon VgIg főmérőn |
3 |
|
Az EON (gáz, áram) tájékoztatás nélkül a legkisebb hátralék esetén is ( 16.000 Ft) leszereli a mérőórát és megszünteti a szolgáltatást. A leszerelt gáz és villanyórák újra visszakötése költséges, csak terveztetés után végrehajtható. Azok visszaszerelése tervezéssel együtt 100 000-150 000 Ft többlet költséget von maga után és időben 4-6 hónapot vesz igénybe.
A szolgáltató által leszerelt mérőórák megoszlása:
|
Üres lakások |
Lakott lakás |
Villany óra nincs |
10 |
7 |
Gázóra nincs |
6 |
5 |
Festés mázolás szükséges |
18 |
|
Felújítandó ( nyílászárók, burkolatok) |
15 |
|
A leszerelt villanyórák helyére az utóbbi időben az Eon kártyás órákat szerel vissza.
A lakásokat sokan elhagyják felújítás nélkül. A következő kiutalás előtt azt fel kell újítanunk vagy az új lakóval megegyeznünk a felújítás költségeinek megosztásáról. Ezeket a költségeket a követelésünkhöz írjuk, de ezek behajtása kétséges.
Az önkormányzati bérlakások külsőfelújítását, karbantartó jellegű festését, tetőjavításait már nem lehet tovább halogatni, 2012-től tervezni kell vagy az Önkormányzat vagy intézményünk költségvetésében, mert annak elhalasztása komoly állagromlást idézhet elő.
A három éve elkezdett peresítések, az állandó utánajárás következtében az intézmény fennállása óta 2010 évben először csökkent az év során a tartozásállomány. A kilakoltatási moratórium hírére valamint néhány hátralékos szerződésének megújítása után a lakók fizetési hajlandósága ismét csökkent.
2011-ben a Képviselő-testület több felmondott és peresítés alatt lévő lakást újra kiutalt a lakóknak, ezzel ezen esetekben újra kell kezdenünk a peres eljárást, a bérlőkben pedig azt tudatosítja, hogy nem kell változtatni a fizetési morálon - a tartozásállomány nőtt.
Megnevezés |
2008. év |
2009. év |
2010. év |
2011. 06.30. |
(eFt) |
||||
Nyító hátralék év elején |
25 934 |
31 354 |
34 384 |
29 901 |
Lakbér előírás |
35 398 |
33 899 |
33 785 |
17 366 |
Lakbér bevétel |
29 978 |
30 461 |
35 625 |
15 381 |
Törlés (nem behajtható) |
0 |
408 |
2643 |
0 |
Lakbértartozás év/félév végén |
31 354 |
34 384 |
29 901 |
31 886 |
Éves változás |
5 420 |
3 030 |
-4 483 |
1 985 |
A lakásbérleti szerződések felmondását, a lakbértartozások bírósági behajtását, végrehajtói érvényesítést folyamatosan végezzük.
219 lakásból 2011.06.30.-i állapot |
|
|
Lakásszám (db) |
||
nincs tartozása |
|
|
78 |
||
Bérlői tartozás |
|
|
120 |
||
ebből: - letiltás |
|
|
3 |
||
- kilakoltatásra ítélet(végrehajtási szakasz) |
|
22 / 9 lejárt |
|||
- lakbér peresítés |
|
|
12 |
||
- lakásbérlet felmondva |
|
|
58 |
||
- lakásbérleti szerződés lejárt |
|
|
12 |
||
- kilakoltatásra előleg megfizetve |
|
|
5 |
||
|
|
|
|
||
üres lakás |
|
|
21 |
||
|
|
|
|
||
kiköltözött, tartozik |
|
|
33 |
||
ebből:-letiltás |
|
|
7 |
||
- nem behajtható |
|
|
1 |
||
- folyamatban levő per |
|
|
26 |
||
- tartozás ingatlanra terhelve |
|
|
3 |
||
A lakók 64%-a bír valamilyen háralékkal, melyek összege 16 Ft és 1 367 098 Ft között van. A tartozások megoszlását az alábbi táblázat mutatja.
|
bérlakásban lakók |
kiköltözöttek |
||
lakás |
tartozásállomány |
lakás |
tartozásállomány |
|
túlfizetése van |
19 |
- 113 195 Ft |
- |
- |
nincs tartozása / kifizette |
59 |
0 Ft |
4 |
- |
100 000 Ft alatti tartozás |
78 |
2 776 448 Ft |
8 |
468 367 Ft |
100-300 eFt közötti tartozás |
26 |
4 391 739 Ft |
8 |
1 805 106 Ft |
300 eFt feletti tartozás |
16 |
11 881 650 Ft |
18 |
10 676 435 Ft |
összes tartozás 06.30. |
|
18 936 642 Ft |
|
12 949 908 Ft |
lakbértartozás mindösszesen |
31 886 550Ft |
2007-től a fizetési felszólításokon túl a tartozókat kényszerhelyzetbe hozzuk és nemfizetés esetén a lakásbérleti szerződéseket felmondjuk, majd bírósági úton kezdeményezzük a lakás kiürítését. A Bírósági döntéssel kezünkben, a végrehajtói díj megfizetésével kezdeményezhetjük a végrehajtónál a lakás kiüríttetését.
A tömeges kilakoltatás elkerülése és a befizetések növelése érdekében lehetőséget biztosítunk a tartozás részletekben való fizetésére is. Ha a lakó vállalja a havi rendszeres törlesztést, akkor a bírói ítéletet addig nem adjuk végrehajtásra amíg lakó vállalását tartja.
Nyilatkozat száma |
Vállalását betartotta |
Vállalását részlegesen betartotta |
45 |
11 |
34 |
Továbbra is előnyben részesítjük köz-foglalkoztatásban azokat a hátralékosokat, akik vállalják a tartozás csökkentését. Így a programok idején rendszeresen 5 – 15 fő fizeti tartozását.
Összegezve:
- A lakásgazdálkodás rendkívül szerteágazó feladatot ad a Városgazdálkodási Igazgatóságnak, amit igyekszünk gyorsan és gyakorlatiasan elvégezni, mivel minden lakónak a saját lakása a legfontosabb.
- A bérlakások jelenlegi kiutalási módja a lakók fizetési hajlandóságát nem javítja. A kilakoltatások megkezdésével (véleményem szerint 4-5 hangadó) a fizetési fegyelem növelhető.
- A befizetések hiányában csak a hibaelhárító javításokra jut pénz, az állagmegóvásra már nem, azt a következő költségvetésbe tervezni kell.
- A lakásrendelet előírásait betartva a nemfizetők hátralékai és a Városgazdálkodási Igazgatóság által kifizetendő költségek is növekednek, a behajtás bizonytalan.
- Ma a rendesen fizető lakók nincsenek előnyösebb helyzetben mint a nemfizetők.
- Az Közmű-szolgáltatók a mérőórák leszerelésével, főmérőre való terheléssel próbálják az adósságnövekedést megállítani. Így becsülni sem lehet a rejtett tartozásállomány nagyságát.
Kérem a tisztelt Képviselő-testületet, hogy a Városgazdálkodási Igazgatóság lakásgazdálkodási tevékenységéről szóló beszámolót fogadja el.
Barcs, 2011.07.12.
…………...………………
Ungvári Zoltán
Igazgató
Határozati javaslat:
Barcs Város Képviselő-testülete Barcs Város Önkormányzata Városgazdálkodási Igazgatósága lakásgazdálkodási tevékenységéről készített beszámolóját elfogadja.
Felelős: Karvalics Ottó polgármester a határozat közléséért
Határidő: értelem szerint
A határozati javaslatot törvényességi szempontból felülvizsgáltam.
Barcs, 2011.07.12.
Balázsné dr. Vástyán Krisztina
címzetes főjegyző
M Ó D O S Í T Á S
Barcs Város Képviselő-testülete 2011. július 28-i ülésének 2. számú,
„Beszámoló a Barcs Városi Önkormányzat Városgazdálkodási Igazgatósága lakásgazdálkodási tevékenységéről” című napirendi pontjához
Az előterjesztés 1. oldalán a bérlakások száma tévesen került feltüntetésre. Helyesen:
Jelenleg a 220 bérlakásból 198 van kiutalva, 22 üres.
Barcs, 2011. július 22.
Ungvári Zoltán s.k.
Igazgató