2011. augusztus 11., csütörtök - Zsuzsanna, Tiborc. Language
Bemutatkozás | Közélet | Intézmények | Idegenforgalom | Közérdekű | Sport | Programajánló | Hírek | Szavazás | Vendégkönyv

Testület
Tagok
Bizottságok
Településrészi önkormányzatok
Kisebbségi önkormányzatok
A testület működése
Rendeletek
Határozatok
Testületi ülések
Pályázatok
Üvegzseb
Gazdasági program
Közbeszerzés
Hivatal
Főbb szervezeti egységek és azok működése
Ügyfélfogadás
Ügyfél ABC
Vállalkozói oldalak
Barcsi vállalkozások
Társadalmi szervezetek
Testvérvárosok
Barcs Város kitüntetettjei
Üvegzseb
Barcs Város Önkormányzata Gazdasági programja

2007-2010., a fejlesztési programokra vonatkozóan ezt meghaladó időszakra is.


I.

Bevezető:


A helyi önkormányzatokról szóló többször módosított 1990. évi LXV. törvény 91. §. /1/ bekezdése előírja, hogy az önkormányzat meghatározza gazdasági programját.
A /6/ bekezdés kimondja, hogy a gazdasági program a képviselő-testület megbízatásának az időtartamára, vagy azt meghaladó időszakra szól. A gazdasági program az önkormányzat részére helyi szinten meghatározza mindazon célkitűzéseket, feladatokat, amelyek a kistérségi területfejlesztési koncepcióhoz illeszkedve - az önkormányzat által nyújtandó kötelező és önként vállalt feladatok biztosítását, fejlesztését szolgálják. A gazdasági program tartalmazza különösen: a fejlesztési elképzeléseket, a munkahelyteremtés feltételeinek elősegítését, a településfejlesztési politika, az adó politika célkitűzéseit, az egyes közszolgáltatások biztosítására, színvonalának javítására vonatkozó megoldásokat, továbbá városok esetében a befektetéstámogatási politika, városüzemeltetési politika célkitűzéseit.

Önkormányzatunk bekerült a leghátrányosabb helyzetű kistérségek közé. A leghátrányosabb helyzetű kistérségek kiemelt támogatást kapnak. Ez erősíti a többi pályázatot, ellentétben a korábbi időszakkal, amikor sok esetben hátrányos volt pályázatok benyújtásánál.
A program összeállítása a többcélú kistérség területfejlesztési koncepciójára és a Nemzeti Fejlesztési Tervre figyelemmel készült.


II.

Gazdasági helyzetelemzés:



1./ Vagyoni és pénzügyi helyzet:

______________________________2002_____2003_______2004_______2005
Felvett fejlesztési hitel___________0______138800____284549______389624
Megvalósult beruházás_______294445___2251796____911313_____1008192
Felújítások____________________43041____24179_____27880_______69576
Önkormányzati vagyon (eFt)__2482040__41987984__42360766__43268589



Barcs Város Önkormányzat vagyonszerkezete (ingatlanok) 2006. évben a következők szerint alakult:


Vagyonelem megnevezése
-Ingatlanok (db)
A vagyon nettó értéke Ft-ban

Forgalomképtelen törzsvagyon, (nem értékesíthető, nem terhelhető, a kötelező feladatok ellátását biztosító vagyon)
- 449 db
4392248 Ft

Korlátozottan forgalomképes törzsvagyon (meghatározott feltételekkel értékesíthető, illetve megterhelhető vagyon)
- 72 db
4303432 Ft

Egyéb (forgalomképes vagyon, amely szabadon értékesíthető és megterhelhető )
- 424 db
658097 Ft


2003. évben az Önkormányzat 95.000 eFt összegű fejlesztési hitelt vett fel a számlavezető pénzintézetétől, amelynek törlesztése 2004. januárjában elkezdődött és azóta is havi rendszerességgel folytatódik. A hitel éves törlesztő részlete 12.072 eFt és kamatai, lejárata 2013. 02. 28. Ezen hitelszámla egyenlege 2007. január 31-én: 62.916 eFt.
2004. évben az Önkormányzat a 88 szociális bérlakás építéséhez 202.549 eFt kedvezményes kamatozású lakásépítési és 12.000 eFt fejlesztési hitelt vett fel a saját rész fedezetére. A lakásépítési hitel lejárata 2023. 01. 28. Éves törlesztő részlete 11.208. eFt, valamint a kedvezményes kamata, ami változó, függ a három havi BUBOR összegétől. A 12.000 eFt fejlesztési hitelt 5 évre vette igénybe az Önkormányzat, ennek lejárata 2008. 01 28. Éves törlesztő részlete 3.900 eFt és a kamatok. A felvett hitel ellentételezése a 88 szociális bérlakás éves lakbér bevétele. 2006. január 31-én ezen hitelszámla egyenlege: 179.328 eFt.
2004. évben ezen felül még 70.000 eFt fejlesztési hitelt is igénybe vett az önkormányzat, melynek futamideje 15 év, lejárata 2009. 12. 31. Éves törlesztő részlete 13.920 eFt, amit három havi rendszerességgel fizetünk. Ezen hitelszámla egyenlege 2006. január 31-én: 41.000 eFt.
2005. évben kezdődött meg a fürdő beruházás. A beruházás saját részének megteremtéséhez 350.000 eFt összegű fejlesztési hitelt kellett igénybe vennie az Önkormányzatnak, melynek törlesztését 2007. januárjában kell megkezdeni, éves törlesztő részlete 19.200 eFt lesz, és a kamatok. A Barcsi Gyógyfürdő és Rekreációs Központ kivitelezése befejeződött, a fürdő teljes kapacitással üzemel. A második ütem befejezését követően a gyógyászati részleg is megkezdte működését és szakorvos irányításával kiegészítő gyógyászati szolgáltatásokkal is a lakosság rendelkezésére áll.
2005. évben igénybe vett az Önkormányzat 43.245 eFt összegű lombard hitelt, mely 2007. 08. 12-én jár le. 2007. január 31-én ezen hitelszámla egyenlege: 11.340 eFt.
A pénzügyi egyensúly, valamint a folyamatos likviditás biztosítása érdekében az Önkormányzat 280.000 eFt folyószámla hitelt vett fel. Ez a keretösszeg 500 ezer forintra került felemelésre.
A pénzügyi egyensúly megteremtése, valamint a folyamatos likviditás biztosítása érdekében az Önkormányzat hitel-állományának átstrukturálására van szükség. Számba kell venni a lehetséges megoldásokat, el kell végezni a legkedvezőbb döntés meghozatalának elemzését.
A külső forrás bevonását tervező Önkormányzatok számára – a magyar tőkepiac fejlődésének köszönhetően – a hitelfelvételen kívül rendelkezésre áll a kötvénykibocsátás lehetősége is, fi-gyelemmel a hitelfelvételi korlátra. A kötvénykibocsátás előnye a hitelfelvétellel szemben, hogy az nemcsak a pénzpiac, hanem a teljes tőkepiac rendelkezésre álló forrásait célozza meg, ezáltal a potenciális befektetők lényegesen szélesebb körét vonja be a finanszírozásba
A helyi önkormányzatok likviditása a megnövekedett feladatokhoz rendelkezésre álló erőforrások szűkössége miatt egyre nagyobb figyelmet kap. A likviditást befolyásolja az is, hogy az Önkormányzat milyen gyorsan, milyen módon, milyen áron és milyen feltételekkel juthat kiegészítő külső forrásokhoz pl: költségvetési támogatáshoz, átvett pénzeszközhöz, likviditási hitelhez. Az önhibáján kívül hátrányos helyzetbe került önkormányzat kiegészítő támogatást csak akkor igényelhet, ha minden saját hatáskörben megtehető intézkedést megtett a forráshiány elkerülésére. Például helyi adót vezetett be, emelte az adómértékeket, pénzeszközt vett át, vagyonhasznosítással növelte forrásait és feltárta a kiadások csökkentésének lehetőségeit. Azonban a megtett intézkedések nem bizonyultak elégségesnek a kötelező önkormányzati feladatok ellátáshoz, a szükséges pénzeszközök biztosításához.

Az önhibáján kívül hátrányos helyzetben lévő (forráshiányos) önkormányzatok támogatása: Barcs Város Önkormányzata

Megnevezés
- ÖNHIKI összege Ft-ban

2004.
- 56.335.000 Ft

2005.
- 17.112.000 Ft

2006.
- 59.073.000 Ft


Működésképtelen helyi önkormányzatok egyéb támogatása
Barcs Város Önkormányzata


2003.
- 10.000.000 Ft

2004.
- 15.000.000 Ft

2005.
- 7.000.000 Ft

2006.
- 117.000.000 Ft

2./ A helyi adókkal kapcsolatos adópolitikai célkitűzések:

Barcs Város Önkormányzata Képviselő-testülete a helyi adóztatást úgy kívánja kialakítani, hogy az egy meghatározott stabilitás, állandóság mellett, folyamatosan az Önkormányzat biztos bevételi forrását jelentse, ugyanakkor igazságos is legyen az adózói kört illetően.
2006. évben a következő helyi adónemekből származott bevétel:

• Iparűzési adó: 226.215.332.- Ft
• Vállalkozók kommunális adója: 5.558.265.- Ft
• Építményadó: 26.704.071.- Ft
• Magánszemélyek kommunális adója: 40.333.646.- Ft
• Idegenforgalmi adó: 48.300.- Ft
• Gépjárműadó: (átengedett központi adó): 54.589.358.-Ft

A helyi adóztatás során az Önkormányzat Képviselő-testülete a költségvetési koncepcióhoz kapcsolódva megvizsgálja a helyi adóztatás által nyújtott bevételszerzési lehetőségeket. Adónemenként meghatározza az érintett adózói kör nagyságát, valamint a kedvezmények, mentességek rendszerét, a várható bevételeket és az adóztatás miatt jelentkező negatív hatásokat. Az adófajtákat összehasonlítva dönt a bevezetendő, illetve fenntartandó adókról, az adórendelet módosításokról.
A Képviselő-testület csak olyan adórendeleteket fogad el, amely a lakosság számára még elviselhető anyagi terhet jelent, valamint a vállalkozások működését, fejlesztési elképzeléseit nem gátolja, nem „kényszeríti” a vállalkozásokat a foglalkoztatottak számának csökkentésére. Az adóbevételek növelése érdekében különös gondot kell fordítani arra, hogy az adózók fizetési morálja javuljon, rendszeresen tájékozódni kell az adókintlévőségek nagyságáról, a beszedésre tett intézkedésekről, és ezek hatékonyságáról. Fontos, hogy az adózóalanyok teljes köre adóztatásra kerüljön, figyelmet kell fordítani az adóalanyok bejelentkezési kötelezettségének teljesítésére. Az adózóknak tájékoztatást kell kapniuk az adóbevételek felhasználásáról, mert amennyiben ismert az adóforintok felhasználási célja, illetőleg az elért eredményei, segítik az önkéntes befizetést. A város honlapján közzé kell tenni az adóbevételek nagyságát, az adóbevételek felhasználási célját, valamint a tényleges felhasználást. Fontos, hogy az Önkormányzati adóhatóság éljen az adóeljárási törvény alapján biztosított adóellenőrzési jogával, az adóellenőrzések eredményéről a Képviselő-testület legalább évente tájékoztatást kapjon.

3./ Folyamatban lévő beruházások, fejlesztések:
Az Önkormányzatnál a következő beruházások, fejlesztések vannak folyamatban:

– Dráva-Völgye Középiskola rekonstrukciója
A beruházás
– Megkezdésének időpontja: 2006. március 31.
– Várható befejezési időpontja: 2007. június 23.
A beruházás tervezett költsége: 1.779.400 e Ft

– Dráva projekt
A beruházás
– Megkezdésének időpontja: 2007. május
– Várható befejezési időpontja: 2007. október
A beruházás tervezett költsége: 155. 000 e Ft

– Oktatási intézmények (Deák Ferenc Általános Iskola, Arany János Általános Iskola, Széchenyi Ferenc Középiskola) felújítása:
A beruházás
– Megkezdésének időpontja: 2007. április
– Várható befejezési időpontja: 2007 augusztus
A beruházás tervezett és eddig teljesített kiadásai és forrásai: 40.000 e Ft


4./ A különböző szintű fejlesztési, szolgáltatási, illetve egyéb programokkal kapcsolatos érintettség:

Az Önkormányzat gazdasági programját alapvetően befolyásolja a II. Nemzeti Fejlesztési terv stratégiai fejlesztési programjai, illetve Ágazati Operatív Programjai valamint a II. Nemzeti Fejlesztési Tervhez kapcsolódó Regionális Fejlesztési Operatív programjai, nevezetesen a Dél Dunántúli Operatív Program és hozzá kapcsolódó Stratégiai Fejlesztési Programok.

a./ Önkormányzatunk az alábbi Országos programokban érintett:

1.) 6-os számú főközlekedési út Barcs-határátkelő – és Megyehatár közötti szakaszának 11,5 to-s tengelyterhelésnek való megfeleltetése Közlekedésfejlesztési Operatív Program (becsült beruházási érték: 2.800.000 eFt) Ütemezés: 2008-2009.

2.) 68-as számú főközlekedési út Barcs-határátkelő – és Megyehatár közötti szakaszának 11,5 to-s tengelyterhelésnek való megfeleltetése Közlekedésfejlesztési Operatív Program (beruházási érték: nincs info) Ütemezés: 2009-2010.

3.) Barcs Ó-Dráva és a Rinya alsó folyása melletti területek vizes élőhely-rehabilitációs beavatkozásai (Megvalósító: Duna Dráva Nemzeti Park Igazgatóság.)
Környezet és Energia Operatív Program.

4.) Mecsek Dráva Hulladékgazdálkodási program, melynek keretében a Dél-dunántúli régió 319 települése és Barcs egyesített hulladéklerakó és hulladékkezelő rendszere épül ki.
Környezet és Energia Operatív Program
(A Barcsot érintő fejlesztések beruházási összértéke: 4 922 443 eFt ütemezés: Tervezés és működés: 2007. Beruházások megvalósítása 2008-2010.)


b./ Önkormányzatunk az alábbi Regionális Operatív Programban érintett:

1.) Kistérségi Járóbeteg Központ kialakítása (Új gyógyászati egység kialakítása, meglévő épületek átalakítása – rekonstrukciója, közlekedési felületek kialakítása műszerezettség és gyógyászati technológia kialakítása)
DDOP 3.1 Humán Közszolgáltatások Fejlesztése
(Tervezett beruházási összköltség 516 000 eFt, ütemezése: kezdés 2007., befejezés: 2009.)

2.) Móricz Zsigmond Általános Művelődési Központ színház és koncertterem (Új épület építés, közlekedési és zöldfelületek kialakítása, belsőépítészet és színháztechnológia)
DDOP 3.2 Közösségi Funkciójú városrehabilitáció/Pécs Európa Kulturális Fővárosa beruházásaihoz kapcsolt fejlesztés
(Tervezett beruházási összköltség: 1 001 300 eFt, ütemezése: Kezdés 2007., befejezés 2009.)

3.) Hivatásforgalmú kerékpárút építése (Barcs – Szulok közötti szakaszon a 6623 számú fkl. út mentén)
DDOP 4.1 Az elérhetőség javítása
(Tervezett beruházási összköltség: 220 250 eFt, Ütemezés: kezdés 2007., befejezés 2009.)

4.) Alap és Középfokú Oktatási Intézmények rekonstrukciója (Arany János és Deák Ferenc Általános Iskolák, valamint a Széchenyi Ferenc Középiskola és Kollégium Rekonstrukciója
DDOP 3.1 Humán közszolgáltatások fejlesztése
(Tervezett beruházási összköltség: 993 550 eFt, Ütemezés: kezdés 2007, befejezés 2009)

5.) Barcsi Gyógyfürdő és Rekreációs Központ szolgáltatásainak fejlesztése (Orvosi rendelő kialakítása, szénsavkádas kezelés feltételeinek megteremtése, tornaszoba kialakítása, parafangó kezelés feltételeinek kialakítása, pihenőhelyiség kialakítása, élménycsúszda és medence kiépítése, belsőépítészeti és technológiai berendezések)
DDOP 2.2 Turisztikai potenciál erősítése a régióban
(Tervezett beruházási összköltség: 191 000 eFt, Ütemezés: kezdés 2008., befejezés 2010.)

6.) A volt bírósági épület közösségi célú hasznosítása (Meglévő épület rekonstrukciója, közösségi célnak megfelelő átalakítása)
DDOP 3.2 Közösségi funkciójú városrehabilitáció
(Tervezett beruházási összköltség: 353 500 eFt, Ütemezés: kezdés 2008., befejezés 2010.)

7.) Városi területek rehabilitációja (Sétáló utca és Szabadidő Központ rekonstrukciója – fejlesztése)
DDOP 3.2 Közösségi funkciójú városrehabilitáció
(Tervezett beruházási összköltség: 378 214 eFt, Ütemezés: kezdés 2009., befejezés 2011.)

8.) Széchenyi utca 10. szám alatti lakóépület felújítása és rekonstrukciója (9 db lakás)
DDOP 3.2 Közösségi funkciójú városrehabilitáció
(Tervezett beruházási összköltség: 130 000 eFt, Ütemezés: kezdés 2008., befejezés 2010.)

9.) Közlekedésfejlesztés (Nyugati Ipartelep elkerülő út építése, Somogyi Béla utca bekötése a 68-as fkl. útba, városi belterületi kerékpárút hálózat kialakítása)
DDOP 4.1 Közösségi funkciójú városrehabilitáció
(Tervezett beruházási összköltség: 250 000 eFt, Ütemezés: kezdés 2009., befejezés 2011.)

10.) Telepszerű lakókörnyezet szociális város-rehabilitációs programja (Roma telep belvízelvezető rendszerének és közlekedési hálózatának rekonstrukciója)
DDOP 3.2 Közösségi funkciójú városrehabilitáció
(Tervezett beruházási összköltség: 135 000 eFt, Ütemezés: kezdés 2009., befejezés 2011.)

11.) Barcs Város turisztikai potenciáljának erősítése (Horgászturizmus fejlesztése és természetábrázolás alkotótábor kialakítása)
DDOP 2.3 Turisztikai potenciál erősítése a régióban
(Tervezett beruházási összköltség: 211 000 eFt, Ütemezés: kezdés 2010., befejezés 2012.)

Az Operatív Programokba nem illeszthető, de az Önkormányzat számára kötelező feladatok a belterületi közutak fenntartása és rekonstrukciós munkáinak elvégzése. Ezen kötelezettség megvalósítására a Kormányzat régiós szinten a „Leghátrányosabb Helyzetű Kistérségek Felzárkóztatási keretéből, illetve a „Decentralizált Fejlesztési Programok Támogatási keretéből biztosít forráslehetőséget a Regionális Fejlesztési Tanácsok döntési hatáskörében.
E feladatok végrehajtására külön, a belterületi utak és csapadékvíz-elvezető rendszerek rekonstrukciójára vonatkozó felújítási program készül a város egészére a 2007 – 2013. tervezési időszakra. A részletes programot a 2007 – 2013. közötti tervezési időszakra készülő fejlesztési programunkba kell beépítenünk.

Ugyancsak ezekből a forrásokból kell megoldanunk az Oktatási Intézmények átszervezésével összefüggésben az óvodai ellátás minőségének javítása érdekében a városi óvodák felújításait szintén a 2007 – 2013 tervezési időszakban.

Meg kell vizsgálni a Városgazdálkodási Igazgatóság további működésének szervezeti
formáját, esetlegesen gazdasági társasággá történő átalakítását.


III.

A gazdasági program célkitűzései:

Fejlesztési elképzelések:

1./ Ipar:


A helyi iparral, illetve vállalkozásokkal kapcsolatos elképzelések megvalósítása fontos feladat, mivel a vállalkozások közvetve-közvetlenül a település fejlődését segítik, javítják a termékekkel, szolgáltatásokkal való ellátottságot, munkahelyeket teremtenek, adóbevételekhez juttatják az Önkormányzatot.

A helyi iparfejlesztés szempontjából kijelölésre került az ipari park II. üteme, a közmű- és út- csatlakozások kiépültek, befektetők ismeretében a földterület megszerzése szükséges a vállalkozóval közösen.

Dráva - Faipari Művek Kft. felajánlotta, hogy az Önkormányzattal közösen a telephelyén ipari parkot hozzunk létre.

A városunkban iparfejlesztésre a területek rendelkezésre állnak, mindent el kell követni a vállalkozások letelepítése érdekében. A város rendelkezésére álló honlapokon állandóan hirdetni, népszerűsíteni kell a beépítésre váró földterületeket, a helyi ipari területeket. A helyi vállalkozások támogatása, érvényesülése érdekében össze kell állítani az ún. vállalkozói térképet, mely tartalmazza, hogy a településen mely vállalkozások mivel foglalkoznak és milyen címen található meg a telephelyük.

2./ Idegenforgalom:

Az idegenforgalom a település azon ágazata, ahol még vannak kiaknázatlan lehetőségek. Ki kell használni azt, hogy Magyarország egyre népszerűbb turisztikai célpont a külföldi lakosság számára, s jó ütemben fejlődik a belföldi turizmus is. A turisztikai kínálat az igényeket figyelembe véve egyre szélesedik, ahol a településeknek meg kell találnia, illetve ki kell alakítania saját arculatát, és tovább kell fejlesztenie a turisztikai vonzerejét.
A turisztika fontos azért is, mert munkahelyteremtő és megtartó képessége is jelentős lehet.

Az idegenforgalommal kapcsolatos fejlesztési elképzelések:
– Fejleszteni kell a település turisztikai arculatát. Kiemelten kell kezelni azokat a fejlesztéseket, melyek turisztikailag is kiemelkedő jelentőséggel bírnak. Az idegenforgalom fellendüléséhez elengedhetetlen, hogy megépüljön a városban a Wellness szálloda, a panzió, valamint a kemping. Ezek megépülése új munkahelyet teremt, amely fontos szempont a város jelenlegi munkaerő-piaci helyzetében. A Barcsi Gyógyfürdő és Rekreációs Központban a gyógyászati részleg fejlesztése szükséges ahhoz, hogy a térségből a gyógyulni vágyókat megfelelő színvonalon képes legyen ellátni. Közvetlen ide kapcsolódik a szálláshelyek kialakításának szükségessége. A városnak ki kell használnia a természeti környezet adta előnyöket, ilyenek például a Dráva folyó, mint sportolási lehetőség, horgász-turizmus, a folyóban való fürdőzés lehetősége. A természeti környezet egyedülálló látványosságokat biztosít a természet szerelmeseinek. A Dráva-projekt keretein belül ezen adottságokra infrastruktúra épül.
– Turisztikai kiadványokat kell készíteni (pl.: füzet, prospektus, túratérkép).
– Az idegenforgalmi megítélés szempontjából fontos közterületen megfelelő pihenőhelyek kialakítása (köztéri berendezések: padok, szeméttároló edények).

Egyéb idegenforgalommal kapcsolatos fejlesztések:
– Támogatni kell az idegenforgalom, illetve a település látogatottságát, ismertségét segítő rendezvényeket, biztosítani kell azt, hogy a rendezvények időpontja, programja a megyei lapban megjelenjen, a honlapra felkerüljön.
– Fel kell tüntetni az Önkormányzat honlapján a turisztikai lehetőségeket, valamint megjelenési lehetőségeket kell biztosítani az idegenforgalommal foglalkozó vállalkozások számára is.

3./ Infrastruktúra:

Az infrastrukturális fejlesztések pozitív irányba befolyásolják a település fejlődését. Az infrastruktúra-fejlesztést gyakran más fejlesztésekkel elért eredmények kényszerítik ki, illetve a megvalósult infrastruktúra gyakran újabb fejlesztési igényeket indukál, illetve megnyitja a továbblépés lehetőségét.
Az Önkormányzat Képviselő-testülete ezért fontosnak tartja a közúthálózat, a járda, a csatornahálózat, a vízvezetékrendszer, a szennyvízcsatorna rendszer, a villamos energia, a gáz, a közvilágítás, illetve egyéb telefon, Internet, kábeltelevízió szolgáltatások biztosítását.

Az informatikai lehetőségek biztosítása a települési önkormányzatok számára a modern kor követelményeihez való igazodás, felzárkózás követelményét jelenti. Az informatika terén meg kell valósítani azt, hogy
– Az Önkormányzat olyan korszerű honlappal rendelkezzen, melyen az Önkormányzattal és intézményeivel kapcsolatos fontosabb tájékoztatás biztosítható,
– Az Internet hozzáférés biztosítva legyen a lakosság széles köre számára. A hozzáférést továbbra is biztosítani kell a következő helyeken: könyvtárban, kultúrházban.
– Az önkormányzat feladatellátásában közreműködő, az informatikai eszközök használatát is igénylő területeken továbbra is történjen meg az érintett személyek számítógép-kezelési képzése.

4./ Munkahelyteremtés feltételeinek elősegítése:

Barcs Város Önkormányzat Képviselő-testülete az alábbi feladatokat határozza meg a munkahelyteremtés feltételeinek javítása érdekében:

Általános foglalkoztatást segítő célok és feladatok

A munkahelyteremtés feltételeinek javítása a településen fontos feladat. A munkanélküliség ellen küzdeni kíván az Önkormányzat, mivel a munkanélküli családokban romlanak az életkörülmények és az emberek életminősége, másrészt az Önkormányzat szociális kiadásai emelkednek a támogatások, segélyezések miatt.

A munkahelyteremtés feltételeinek elősegítése érdekében az Önkormányzat:
– A fejlesztési elképzeléseknél meghatározottak szerint segíti a helyi ipart, a helyi vállalkozásokat, valamint az idegenforgalommal érintett vállalkozókat,
– Segíti a helyi gazdaság megerősödését, ehhez igyekszik kedvező feltételeket teremteni, hogy a vállalkozók számára munkahely-bővítési lehetőséget teremtsen,
– A közszolgáltatások megtartása, illetve bővítése révén munkahelyet teremt, és tart fenn a köztisztviselők, közalkalmazottak foglalkoztatásával,
– Az adópolitikájában a jogszabályok /figyelemmel az EU-s szabályozásra is/ adta lehetőségekhez képest kedvezményeket biztosít azon helyi vállalkozások számára, akik helyi munkaerőt alkalmaznak,
– Rendszeresen együttműködik a munkaügyi hivatalokkal.

Közmunkások foglalkoztatása

A közmunka program előnyt biztosít az állás nélküli személynek azáltal, hogy a közmunka ideje munkavégzésnek minősül, másrészt előnyt jelent a foglalkoztatónak, mivel kedvező anyagi feltételekkel tud elláttatni közcélú feladatokat.

A közmunkások foglalkoztatásával kapcsolatban az Önkormányzat
– megvizsgálja a közmunkások foglalkoztatási lehetőségeit,
– kihasználja a közmunkával való foglalkoztatás finanszírozási előnyeit.

Alkalmi munkavállalói könyvvel való foglalkoztatás

Az Önkormányzat népszerűsíti az alkalmi munkavállalói könyvvel való foglalkoztatást, és az idényjellegű, illetve alkalmi feladatok ellátása (pl. kaszálás, hóeltakarítás, síkosságmentesítés stb) esetén megvizsgálja az alkalmi munkavállalói könyvvel való foglalkoztatás lehetőségét.


IV.

A településfejlesztési politika célkitűzései:


Barcs Város Önkormányzata településfejlesztési politikájának legfőbb célkitűzése, hogy az önkormányzati vagyon a Képviselő-testület ciklusa alatt tartósan ne csökkenjen. Csak olyan fejlesztéseket vállaljon, melyekkel a megvalósuló eszközöket, programokat a működtetés során is zökkenőmentesen finanszírozni tudja.

1./ A településfejlesztés széles nyilvánossága

Az Önkormányzat Képviselő-testülete fontosnak tartja, hogy a településfejlesztés a település számára ismert módon, a széles nyilvánosság biztosítása mellett történjen, mivel ez a biztosítéka annak, hogy az elméleti fejlesztési tervekből azok valósuljanak meg, melyek tényleg a település jövőjét, hosszú távú fejlődését, fejlesztését szolgálják.

A településfejlesztés nyilvánosságával kapcsolatos célkitűzések:
– El kell készíteni, és folyamatosan karban kell tartani a település honlapját.
– A honlapon biztosítani kell a helyet
– a Képviselő-testület működésével kapcsolatos közérdekű adatoknak, helyi rendeleteknek,
– a Vállalkozói térképnek,
– a turisztikai kiadványnak,
– a település intézményeinek,
– helyi civil szervezeteknek,
– a településen megrendezett programoknak.
– A településfejlesztésbe be kell vonni a helyi lakosságot, vállalkozókat és önszerveződő közösségeket.

2./ A településfejlesztés átgondoltsága

Az Önkormányzat Képviselő-testülete fontosnak tartja, hogy a településfejlesztés során azok az igények kerüljenek előtérbe,
– melyek olyan probléma megoldására, igény kielégítésére irányulnak, melyek alapvető telepüzemeltetési és közszolgáltatatási feladatokhoz kapcsolódnak, vagy
– melyek több településfejlesztési, üzemeltetési cél megvalósítását is segítik,
– melyek a település fejlesztése szempontjából felállított rangsorban előbbre vannak.

A település átgondoltságát segíti a jelen gazdasági program, valamint az éves költségvetési tervek, melyek sorrendbe állítják a célokat, illetve részcélokat valósítanak meg a ciklus évei alatt.

3./ A településrendezési terv

Az Önkormányzat településrendezési terve a település egyik alapdokumentuma, amely kijelöli a településen belül az egyes településrészek funkcióját, jellegét.

A Képviselő-testület feladata, hogy a ciklus ideje alatt áttekintse a településrendezési tervet, kikérje a lakosság véleményét, szükség esetén tegyen lépéseket a tervmódosításra és a tervben szereplő fejlesztések megvalósítására.

4./ Felkészülés a pályázatokra

Mivel a Képviselő-testület mandátumának időszaka alatt jelentős pályázati források nyílnak meg, szükséges az, hogy a településfejlesztés egyik fontos eszközévé váljon a pályázati tevékenység.

A sikeres pályázatok érdekében:
– felelősöket kell kijelölni a különböző szintű, jellegű pályázatok figyelemmel kisérésére,
– a pályázatok megírására a szükséges szakértelemmel és tehetséggel rendelkező szervezetet, vállalkozásokat kell keresni és megbízni,
– lépéseket kell tenni az adott fejlesztés megyei, kistérségi, illetve régiós fejlesztési programba való illesztéséhez,
– a pályázatok benyújthatósága érdekében a kiemelt fontosságú fejlesztésekre előre terveket kell készíteni – mivel a tervezés, valamint az engedélyeztetés időigényessége miatt az adott pályázatban megadott határidő gyakran nem elegendő,
– meg kell vizsgálni a sikeres pályázatokra ösztönző érdekeltségi rendszer kidolgozásának szükségességét.

5./ Településfejlesztési célok

Az Önkormányzat következő településfejlesztési céljai olyan célok, melyek a település általános fejlesztését segítik elő, valamint a közszolgáltatásokhoz és fenntartásához kapcsolódnak.
Településfejlesztési célok:
- Építési telkek és ehhez kapcsolódva új kialakítása,
- Belterületi közút építése,
- Járda építés,
- Középületek környezetének rendezése, parkolók kialakítása,
- Csapadékvíz-elvezető rendszer építése, felújítása,
- Egészséges ivóvíz vezetékrendszer felújítása, építése,
- Szennyvízcsatorna kiépítése,
- Temető létesítményeinek felújítása, építése,
- Buszváró létesítés,
- Nem hasznosított külterületi önkormányzati ingatlanok erdősítése, pihenő parkká alakítása,
- Turisztikai jellegű területek fejlesztése


V.

Az egyes közszolgáltatások biztosítására, színvonalának javítására vonatkozó megoldások:


Barcs Város Önkormányzat Képviselő-testülete a gazdasági elképzelései között fontosnak tartja az egyes közszolgáltatások biztosítására, színvonalának javítására vonatkozó intézkedéseket.

A Képviselő-testület – az Önkormányzati törvényben meghatározott sorrendet követve – a következő közszolgáltatásokra vonatkozóan rendelkezik:
– épített és természeti környezet védelme,
– lakásgazdálkodás,
– vízrendezés és csapadékvíz elvezetés,
– csatornázás,
– köztemető fenntartás,
– helyi közutak és közterületek fenntartása,
– helyi tömegközlekedés,
– köztisztaság és településtisztaság fenntartása,
– helyi tűzvédelem,
– közbiztonság helyi feladatainak ellátása,
– közreműködés a helyi energiaszolgáltatásban,
– közreműködés a foglalkoztatás megoldásában
– gondoskodás az óvodáról, az alapfokú nevelésről, oktatásról,
– gondoskodás az egészségügyi ellátásról,
– gondoskodás a szociális ellátásról,
– gondoskodás gyermek és ifjúsági feladatokról,
– közösségi tér biztosítása,
– közművelődési tudományos művészeti tevékenység, sport támogatása,
– a nemzeti és etnikai kisebbségek jogai érvényesítésének biztosítása,
– egészséges életmód közösségi feltételeinek elősegítése.

1./ Az épített és természeti környezet védelme

A Képviselő-testület az épített környezet védelme érdekében áttekinti a védelmet igénylő, vagy védelem alá vonandó építészeti, illetve természeti értékeket, helyi védelemről szóló rendeletét ezek figyelembevételével módosítja.

A településkép javítása érdekében javaslatokat dolgoz ki, intézkedési tervet fogad el a gondozatlan ingatlanok rendbetételére, az életveszélyessé vált ingatlanok bontása/felújítása érdekében

2./ A vízrendezés és csapadékvíz elvezetés

Az Önkormányzat biztosítja az egészséges ivóvízellátás szolgáltatást.
Az ivóvízzel történő ellátás a DRV Zrt. szolgáltatón keresztül történik. (A szolgáltatónál az Önkormányzat részben tulajdonos.)
Az ivóvíz hálózat
– felújítása szükséges az azbeszt anyagú csővezetékeknél a DRV Zrt-vel közösen
– bővítése indokolt az új telek kialakításoknál
– A közkutak üzemeltetését fenn kell tartani a meglévő helyeken:
Csapadékvíz-elvezető rendszer
– karbantartása a város egész területén indokolt
– kiépítése az új telek kialakításoknál szükséges.
A csapadékvíz-elvezető rendszer karbantartását a Városgazdálkodási Igazgatóság végzi.

3./ Csatornázás

A településen a teljes csatornahálózat kiépült, az új utcák nyitásánál kell az építését szorgalmazni és a még rá nem kötött lakásokat kötelezni a szolgáltatás igénybevételére.

A meglévő csatornahálózat üzemeltetője: DRV Zrt.


4./ Köztemető fenntartás

Az Önkormányzat kötelező feladatként köteles ellátni a köztemető fenntartással kapcsolatos feladatokat.
A köztemető fenntartás, mint közszolgáltatás biztosítása, és színvonalának emelése érdekében az alábbi feladatok vannak:
– Szalai és Társa Temetkezési Szolgáltató és Kereskedelmi Betéti Társaság (Barcs, Bajcsy-Zs. u. 140/1 sz.) 2000. decemberében megkötött kegyeleti közszolgáltatási szerződésben foglaltak alapján látja el az önkormányzat tulajdonában lévő 5 db temető fenntartási és üzemeltetési feladatait. A kegyeleti közszolgáltatás Barcs Város Önkormányzata tulajdonában álló, következő köztemetőkre terjed ki:
- Béke utcai temető (barcs 1743 hrsz.)
- Imre utcai temető (barcs 2301 hrsz.)
- Pálfalui temető (barcs 2389 hrsz.)
- Drávaszentesi temető (barcs 3640 hrsz.)
- Somogytarnócai temető (barcs 01104 hrsz.)

– Az Országgyűlés a temetőkről és a temetkezésről szóló 1999. évi XLIII. törvényt 2005. április 18-i ülésnapján, a 2005. XXI. törvénnyel módosította, valamint e törvény végrehajtásáról szóló 145/1999. (X.1.) Korm. rendeletet módosító 121/2005. (VI.28.) Korm. rendeletben új szabályozást alkotott. A törvényi előírásokban foglalt temetői infrastruktúra építését az önkormányzat figyelemmel kíséri, a beruházásokat megkezdte, és saját erőből folyamatosan végzi. Az Önkormányzat feladata annak biztosítása, hogy a köztemetők megfeleljenek a jogszabályokban meghatározott követelményeknek. Ennek érdekében a következő fejlesztésekre, felújításokra van szükség:
- Béke utcai temetőben: Illemhely felújítás, parkosítás,
- Imre utcai temetőben: Illemhely kialakítása, parkosítás, parkoló
kialakítása,
- Pálfalusi temetőben: Illemhely kialakítása, ravatalozó kialakítása,
parkosítás, parkolóhely bővítése,
- Drávaszentesi temetőben: Illemhely kialakítása, parkosítás,
- Somogytarnócai temetőben: Illemhely kialakítása, a temető kerítésének
kiépítése, parkosítás, parkolóhely kialakítása
- Hamvak szétszórásához terület kialakítás

5./ A helyi közutak és közterület fenntartása

A Képviselő-testület a helyi közutak fenntartásával kapcsolatban a közúthálózat olyan kialakítására törekszik, melyek megfelelnek a település igényeinek.
A teljes út- és járda felújításokat z Önkormányzat 2007-2013-ig terjedő felújítási programja alapján kell végrehajtani pályázati források igénybevételével. A járdák építésénél és felújításánál minden esetben térkővel kell elkészíteni azokat.

A közút fenntartását a tevékenység volumenétől függően saját erővel, illetve külső szolgáltatóval végezzük.

A Képviselő-testület kívánatosnak tartja a közterületek megfelelő színvonalon történő fenntartását, ennek érdekében a következő feladatokat határozza meg:
– Fokozott figyelmet kell fordítani a közterületek gondozására, tisztán tartására.
– Be kell kapcsolódni a más szervek által meghirdetett település-virágosítás programba, ehhez kérni kell támogatók, önkéntesek segítségét.
– Gondoskodni kell a közterületek fásításáról, az elöregedett, veszélyes fák kivágásáról és pótlásáról.
– Nagyobb figyelmet kell fordítani a köztéri építmények állagának megőrzésére.
– Látványelemekkel (pl. szobor, szökőkút, óra stb.) kell gazdagítani a városi közterületeket:

A közterület fenntartási feladatokat a Városgazdálkodási Igazgatóság látja el.

Az Önkormányzat Képviselő-testülete a játszóterekkel kapcsolatban az alábbi feladatokat határozza meg:
– az EU-s szabványnak megfelelően szabványossági felülvizsgálatot el kell készíteni minden játszótér esetében és ennek ismeretében kell a fejlesztéseket és felújításokat meghatározni.
– folyamatosan gondozni, ápolni kell a játszóterek eszközeit, valamint zöldfelületeit,
– évente két alkalommal balesetvédelmi megelőző karbantartást kell végezni.

6./ A helyi tömegközlekedés:

A helyi tömegközlekedési feladatok ellátása, és színvonalának javítása érdekében az Önkormányzat Képviselő-testülete
– minden évben áttekinti a helyi tömegközlekedés rendszerét, és tárgyalást, egyeztetést kezdeményez a szolgáltatóval,
– a település beépített területeinek, közlekedési leterheltségének vizsgálatát követően szükség szerint kezdeményezi a tömegközlekedés átszervezését,
– a tömegközlekedést népszerűsítő propagandát folytat,
– megvizsgálja a megállóhelyek, várók korszerűsítésének szükségességét,
A tömegközlekedés üzemeltetője: Kapos Volán ZRt.

7./ Köztisztaság és településtisztaság fenntartása:

A köztisztaság és településtisztaság fenntartási közszolgáltatás biztosítása érdekében az Önkormányzat
– Továbbra is gondoskodik a települési szilárd (kommunális) hulladék elszállításáról és ártalmatlanításáról. A szolgáltatást a BIOKOM Környezetgazdálkodási Kft. (Pécs, Siklósi u. 52.), 2003. január 1-én hatályba lépett települési szilárd hulladék közszolgáltatási szerződésben foglaltak alapján látja el.
– Pályázati forrás felhasználásával, a közszolgáltatás keretében megvalósította a város teljes területére a szelektív hulladékgyűjtés teljes körű bevezetését.
– Gondoskodik a település közterületeire 50 helyen kihelyezett - 3 frakció (papír, műanyag, üveg) befogadására alkalmas, 1100 literes, színes műanyag, szabvány előírásnak megfelelő gyűjtőtartályokkal felszerelt - gyűjtősziget megfelelő használatának széles körű kiterjesztéséről.
– Évente két alkalommal (április és október hónapban) megszervezi a lomtalanítási akciót: A nagy darabos hulladék (lom) gyűjtéséről, elszállításáról és ártalmatlanításáról a Közszolgáltató évente két alkalommal a hulladékkezelési közszolgáltatás keretében gondoskodik.
– Évente két alkalommal (április és okóber hónapban) megszervezi a veszélyes hulladékgyűjtési akciót: A háztartásokban keletkezett, lakossági veszélyes hulladékok gyűjtéséről, elszállításáról és ártalmatlanításáról a Közszolgáltató évente két alkalommal a hulladékkezelési közszolgáltatás keretében gondoskodik.
– Évente 1 alkalommal hulladékgyűjtési akciót szervez a lakosság és a civil szervezetek, valamint a tanulók bevonásával.
– Rendszeresen gondoskodik a köztemetőknél található konténerek ürítéséről.
– Biztosítja azt, hogy a közterületre hulladékgyűjtő edények megfelelő számban legyenek kihelyezve, illetve rendszeres időközönként ürítésre kerüljenek.
– Gondoskodik az önkormányzati utak téli síkosság mentesítéséről és a hóeltakarításról.
– A közterületek tisztán tartásáról, a zöldfelületek gondozásáról a Városgazdálkodási Igazgatóság, mint a közterületek fenntartására megbízott intézmény gondoskodik.

8./ Közreműködés a helyi energiaszolgáltatásban:

Az Önkormányzat a helyi energiaszolgáltatásban:
– lépéseket tesz az EON Zrt.-vel a város energia szolgáltatási infrastruktúrájának javítására, áramszünetek megszüntetésére
– pályázati lehetőségeket keres az energiaellátás korszerűsítésére.

9./ Befektetés támogatási politika célkitűzései:

Az Önkormányzat Képviselő-testülete a befektetés támogatási politikai célkitűzéseit a következők szerint határozza meg:
– A Képviselő-testület törekszik arra, hogy a befektetők számára a település kedvező feltételeket biztosítson.
– A Képviselő-testület az adópolitikáján keresztül /jogszabály adta keretek között, figyelemmel az EU-s szabályozásra is/ támogatja azokat a befektetőket, amelyek hozzájárulnak a település fejlődéséhez, illetve jelentős számú munkahelyet teremtenek.
– Az Önkormányzat az ipari területtel, az infrastrukturális beruházásokkal szintén támogatja a befektetni szándékozókat.

10./ Településüzemeltetési politikai célkitűzései:

– Az Önkormányzat a közszolgáltatások biztosítását és színvonalának emelését a lehető legmegfelelőbb szolgáltatóval végezze, figyelembe véve
– a gazdaságosság,
– a hatékonyság,
– az eredményesség követelményeit.
– A településüzemeltetési feladatok főbb szervezési, lebonyolítási feladatait a Polgármesteri Hivatal, illetve a Városgazdálkodási Igazgatóság végzi, ezzel biztosítva azt, hogy a feladatok ellátása átlátható, összehangolható, szükség esetén átszervezhető legyen.
Az üzemeltetési feladatok gyakorlati végrehajtását, ellátását
– részben önkormányzati intézmények, Városgazdálkodási Igazgatóság végzi,
– részben külső szolgáltatók látják el a velük kötött közszolgáltatási szerződés alapján.


VI.

1./ Közoktatás:


- A minőségirányítási program meghatározza a közoktatási intézményrendszer egészére vonatkozó elvárásokat, az intézmények által ellátandó feladatokat;
- 2007-ben az önkormányzat a jogszabályi változásoknak és a szervezeti összevonásoknak megfelelően felülvizsgálja a minőségirányítási programot;
- Továbbra is gondoskodik az óvodai ellátásról, az általános iskolai, a gimnáziumi, szakközépiskolai, szakiskolai oktatásról, az alapfokú művészetoktatásról, a sajátos nevelési igényű tanulók oktatásáról, a nemzeti, etnikai ,szakszolgálati feladatok ellátásáról ;
- Szakértő bevonásával kidolgoztatja és áttekinti a közoktatási intézményhálózat és a városban működő főzőkonyhák leggazdaságosabb működtetésének formáját. A szakmai elvárások, a többcélú kistérségi társulásban kialakított együttműködés és a pályázati lehetőségek figyelembevételével 2007. áprilisában dönt a közoktatási intézményhálózat átszervezéséről.
- A megvalósításra kerülő integrált intézmény működésének felülvizsgálatára 2009-ben visszatér.
- A képviselő-testület a gyermeklétszám csökkenése miatt, az óvodák férőhelyeinek maximális kihasználása érdekéden a Városi Óvodák 2. sz. Tagóvodája megszüntetésének előkészítését a 2007. évi márciusi testületi ülésre elrendelte.
- A testület az intézményhálózatban további takarékossági intézkedések megtételét tervezi, a létszámleépítésből eredő költségeket pályázat útján kívánja visszanyerni.
- A kötelező eszköz felszerelési jegyzék teljesítésének felülvizsgálatát 2007. december 31-ig el kell végezni;
- Az intézmények kihasználtságának növelése érdekében az önkormányzat törekszik a mikrotársulásban fenntartott tagintézmények számának, a tagintézményekből a központi intézménybe bejáró gyermekek, tanulók számának növelésére;
- Továbbra is támogatja az intézményeket népszerűsítő programok szervezését, illetve bemutatkozási lehetőséget biztosít számukra a város honlapján;
- Az önkormányzat segíti az intézmények pályázati tevékenységét, évente költségvetésében külön keretet biztosít a pályázati önrész biztosítására;
- Az úszásoktatásban résztvevő, rászoruló tanulók részére ingyenes utazási bérletet biztosít.
- A Bursa Hungarica Önkormányzat ösztöndíjpályázaton és a Somogyi egyetemistákért és Főiskolásokért Közalapítványon keresztül továbbra is támogatja a hátrányos helyzetű, barcsi állandó lakhelyű hallgatókat;
- A Képviselő-testület közoktatási intézményhálózatban az alábbi fejlesztéseket tervezi pályázati források igénybevételével:
- Arany János, Deák Ferenc Általános Iskolák, Széchényi Ferenc Középiskola és Kollégium

2./ Közösségi tér biztosítása, közművelődési, tudományos, művészeti tevékenység:

- A képviselő-testület a ciklus folyamán a jogszabályi, szervezeti, intézményi feladatok változásának megfelelően a Közművelődési rendeletét felülvizsgálja;
- A szervezeti összevonás előkészítését a Városi Könyvtár, Dráva Múzeum és a Móricz Zsigmond ÁMK vonatkozásában szakértő bevonásával elrendelte a testület, melyről 2007. áprilisi ülésén dönt;
- Továbbra is elvárás az érdekeltségnövelő támogatás, a pályázati lehetőségek kihasználása; - Az önkormányzat a kiemelt kulturális rendezvények megtartására, a civil szervezetek működésének támogatására évente a költségvetésben külön keretet biztosít;
- Kiemelt cél az eszközellátottság, különösen a számítógépes ellátottság további biztosítása pályázati források igénybevételével;
- A Városi Könyvtár 2007. január 1.-től mozgó könyvtári szolgálatot működtet, a cél a kistérséggel való hatékony együttműködés, a többcélú kistérségi társulás e célra fordítható kiegészítő normatíváinak minél hatékonyabb felhasználása;
- Mindhárom intézmény programkínálatát és a városi nagyrendezvényeket is úgy kell alakítani, hogy alkalmasak legyenek az Európa Fővárosa Pécs-2010 programhoz való csatlakozásra;
- A faluházak, az ifjúsági klubok működésének támogatását továbbra is biztosítja a képviselő-testület ;
- Támogatást nyújt az évente megrendezendő Nemzetközi Képzőművészeti Alkotótábor költségeihez, a helyi alkotókat az „Alkotótárs Művelődési Alapítványon keresztül támogatja ;
- Kiemelt cél a közművelődési intézmények, a múzeum még hatékonyabb bevonása a helyi és térségi idegenforgalomba; A látogatók, intézményhasználók számának, a saját bevételek nagyságrendjének növelése a lakosság igényeire épített tevékenységek biztosításával;
- Pályázati forrás igénybevételével színház és koncertterem létrehozása.

3./ Sport:
- Támogatások biztosítása.
- Városi sportlétesítmények felújítása, fejlesztése.
- Deák Ferenc sportcsarnok parketta és világítás felújítása,
- Szabadidő Központban új labdarúgó pálya és öltöző építése, kialakítása,
- meglévő sportpályák biztonságossá /zárhatóvá/ tétele, Szabadidő Központban a
labdarúgó pálya bekerítése.

4./ Nemzetközi kapcsolatok:
A kialakult kapcsolatok kölcsönös, színvonalas ápolása.

VII.

Egészségügyi ellátás:

- Járóbetegellátó intézmény Kaposi Mór Oktatókórház által történő működtetése a kórház rendelőintézeteként.
- A Barcsi Gyógyfürdő és Rekreációs Központ gyógyászati részének üzemeltetése a kórház által.
- A gyógyászati részhez kapcsolódó szálláshelyek kialakítása pályázati úton.
- Az egészségügyi ellátás színvonalát szinten tartó, illetve növelő fejlesztésekhez pályázati lehetőségek keresése, kihasználása.
- A Központi Ügyelet további működtetése kistérségi keretek között gazdasági társaság által.


VIII.

1./ Lakás és egyéb önkormányzati helyiség gazdálkodás:


Az Önkormányzat lakásgazdálkodási tevékenysége során
- felmérést készít a helyi lakásgazdálkodási helyzetről, a lakásigényekről (beleértve a nem megfelelő lakáskörülmények felszámolása miatt jelentkező igényeket is),
- gondoskodik a lakásgazdálkodáshoz kapcsolódó helyi rendeletek felülvizsgálatáról,
- kezdeményezi a különböző közszolgáltatások fenntartásához szükséges
- szakember lakás,
- bérlakás,
- szociális bérlakás
állomány állagának javítását, illetve az állomány növelését.

Az önkormányzat szorgalmazza a még önkormányzati tulajdonban lévő bérlakások értékesítését. A felújításhoz szükséges pénzeszközök biztosítása érdekében folyamatosan figyelemmel kell kísérni a pályázatokat.
A pályázati lehetőségek, és az anyagi lehetőségek függvényében a lakásépítési programot folytatni kell. Jelenleg 77 lakásigény van nyilvántartva.
A 88 önkormányzati bérlakás alatti 16 lakás megvásárlásának végrehajtása a szükséges pénzeszközök biztosítását követően.

Az Általános Rendezési Tervben meghatározásra kerültek olyan területek, melyek alkalmasak különböző lakásépítési módozatokra, így sorházak kialakítására, lakóparkok létrehozására.
A telek kialakításokat folytatni kell a Liszt Ferenc, Bartók Béla és a Gárdonyi Géza utcák között a rendezési tervnek megfelelően.

A Belcsa-Puszta 17. szám alatti lakások szükséglakássá történő alakítását végre kell hajtani.

A társasházak esetében törekedni kell arra, hogy az energiatakarékossággal kapcsolatos felújítási pályázatokban minél nagyobb számban vegyenek részt az érdekeltek, melyhez szüksége az Önkormányzat segítsége is.

Továbbra is mindent meg kell tenni annak érdekében, hogy a városközpontban lévő lapos tetős házakra - vállalkozói tőke bevonásával - magas tető kerüljön építésre lakások beépítése céljából.

Az önkormányzat az egyéb, nem lakáscélú helyiségei kihasználása lehetőségeit rendszeresen megvizsgálja. A hasznosítás során figyelembe veszi a közszolgáltatások biztosításának elsőbbségét, majd a felesleges kapacitások gazdaságos kihasználására törekszik.
Az Önkormányzat lakásgazdálkodási tevékenysége során
– felmérést készít a helyi lakásgazdálkodási helyzetről, a lakásigényről (beleértve a nem megfelelő lakáskörülmények felszámolása miatt jelentkező igényeket is),
– gondoskodik a lakásgazdálkodáshoz kapcsolódó helyi rendeletek felülvizsgálatáról,
– kezdeményezi a különböző közszolgáltatások fenntartásához szükséges
– szolgálati lakás,
– bérlakás,
– szociális bérlakás
állomány állagának javítását, illetve az állomány növelését.

Az Önkormányzat az egyéb, nem lakáscélú helyiségei kihasználása lehetőségeit rendszeresen megvizsgálja. A hasznosítás során figyelembe veszi a közszolgáltatások biztosításának elsőbbségét, majd a felesleges kapacitások gazdaságos kihasználására törekszenek.

2./ Gondoskodás a szociális ellátásról:

Az Önkormányzat Képviselő-testülete fontosnak tartja a szociális alapellátások biztosítását, olyan szociális háló megteremtését, mely biztonságot nyújt a település lakosságának. A szociális ellátások területén az Önkormányzat a szociális szolgáltatásait az alábbiak szerint biztosítja:
- A Képviselő-testület évente legalább egy alkalommal – illetve jogszabályváltozások miatt szükség szerint – felülvizsgálja a helyi szociális ellátások rendszerét meghatározó rendeletét.
- Idősek Otthona
- Otthoni szakápolási szolgálat
- Közösségi pszichiátriai ellátás
- Támogató szolgáltatás
- A Barcs és Mikrotérsége Társulás által létrehozott és fenntartott, a Barcsi Szociális Központ szakmai egységeként működő Alapszolgáltatási Központ útján biztosítja:
- Étkeztetés
- Házi segítségnyújtás
- Jelzőrendszeres házi segítségnyújtás
- Nappali ellátás

A Szociális Központ tevékenységének további erősítésével fokozott figyelemmel kell kísérni az idős emberek segítségét és ellátását.

Az Önkormányzatnak továbbra is célja a Szociális Foglalkoztató fenntartása, megfelelve annak a követelménynek, hogy az intézmény a megváltozott munkaképességű emberek foglalkoztatását szolgálja. Mindent meg kell tenni a folyamatos bérmunka biztosítására a varrodai kapacitás kihasználása érdekében, és keresni kell a lehetőségeket az egyéb ipari tevékenységek vonatkozásában is annak érdekében, hogy az intézmény több pilléren álljon. Ennek figyelembe vételével kell a Szociális Foglalkoztató átalakítását megszervezni a gazdaságos működés biztosítása érdekében.

3./ Gyermek- és Ifjúsági feladatokról való gondoskodás:

Az Önkormányzat Képviselő-testülete kiemelten kezeli a gyermek- és ifjúságvédelmi feladatokat. Évente felül kell vizsgálni a helyi gyermekvédelmi és azzal kapcsolatos rendeleteket, melyek módosításánál figyelembe kell venni a gyermekvédelmi rendszer által tett jelzéseket és észrevételeket. Az Önkormányzat a következő gyermekvédelmi szolgáltatásokat, ellátásokat biztosítja:
- A Barcs és Mikrotérsége Társulás által létrehozott és fenntartott, a Barcsi Szociális Központ szakmai egységeként működő Alapszolgáltatási Központ útján biztosítja:
- Családsegítő Szolgálat
- Gyermekjóléti Szolgálat

A meglévő szociális és gyermekvédelmi rendszeren át folyamatosan tovább kell erősíteni a családokon belül a gyermek támogatását, a családok segélyezését.
A Családsegítő Központ és Gyermekjóléti Szolgálat munkájával segíti a családokat problémáik megoldásában, gyermekek ellátásának biztosításában.

Az Önkormányzat támogat minden olyan programot, rendezvényt, mely az ifjúság kultúrált szabadidő eltöltését, nevelését, művelődését szolgálja.


IX.

Nemzeti, etnikai kisebbségek jogai érvényesítésének biztosítása:

- a kisebbségi önkormányzati testületek működési feltételek biztosítása a Képviselő-testület
és Szervei Szervezeti és Működési Szabályzatában foglaltak szerint.
- kapcsolattartás a kisebbségi szószólókon, a bizottsági üléseken tanácskozási joggal
meghívottakon és a polgármesteri hivatalon keresztül


Barcs, 2007. március 6.

Feigli Ferenc
polgármester


Jelen gazdasági programot Barcs Város Önkormányzatának Képviselő-testülete a
57/2007./III.29./ számú határozatával elfogadta.

Barcs, 2007. március 29.

Balázsné dr. Vástyán Krisztina
jegyző



  Linkek, dokumentumok
Barcs Város Önkormányzata Gazdasági programja
Copyright 2011 Barcs Város Önkormányzata. Minden jog fenntartva.
Jogok és Feltételek | Impresszum